
Ulaş Kökçe
Ooh oh keyifler yerinde
“Herşey karıştı, cebimiz virane / Paramız pul oldu, herşey bahane / Toptan batmışız, ama bundan bana ne / Ooh oh keyfim yerinde..Oh ooh oh keyfim yerinde.”
Moğollar’ın bu şarkısını pek çoğumuz biliriz. Türk halkının keyif anlayışını mercek altına alan “Türkiye'nin Keyif Haritası” araştırması yapılmış. Rakamlar Moğollar’ın şarkısında da geçtiği gibi onca sıkıntıya rağmen Türk halkının %79'u genellikle kendini iyi hissettiğini gösteriyor.
Toplumun keyif kodlarını ve alışkanlıklarını ortaya koymayı amaçlayan araştırma, çarpıcı sonuçlarıyla dikkat çekiyor. Online Yemek Sipariş Markası Yemeksepeti tarafından yapılan araştırma Türk halkının keyif anlayışını ve “iyi hissetme” dinamiklerini mercek altına almış. Çarpıcı araştırma, toplum için soyut mutluluk ideallerinden ziyade, günlük yaşamdaki basit anların, özgürlük hissinin ve sevdiklerle geçirilen zamanın öncelikli keyif kaynağı olduğunu gözler önüne seriyor.
Araştırmaya göre, katılımcıların %59'u “iyi hissetmek” halini “mutluluk”tan daha değerli buluyor. Keyif tanımı ise büyük ölçüde “anı yaşamak” (%86) ve “özgür hissetmek” (%93) ile özdeşleşiyor. Günlük sorumluluklardan bir anlığına da olsa uzaklaşmak, katılımcıların %94’ü için kendini iyi hissetmenin önemli bir koşulu olarak öne çıkıyor.
Uykusuzluk ve Trafik Keyif Kaçırıyor…
Türk halkının %79'u genellikle kendini iyi hissettiğini belirtirken, bu durum toplumun küçük ve sıradan anlardan keyif alarak sürdürülebilir bir iyi ruh hali yakaladığını gösteriyor. Ancak günlük hayatta keyfi olumsuz etkileyen faktörler de mevcut. Uykusuzluk (%66), trafik (%52) ve uzun çalışma saatleri (%47) keyif kaçıran unsurların başında geliyor. Şehir kalabalığı ise katılımcıların %81'inin ruh halini olumsuz etkiliyor. Ekonomik belirsizlik, güvenlik kaygıları ve gelecek endişesi gibi toplumsal sorunlar ise keyfi baltalayan önemli etkenler arasında sıralanıyor. Özellikle kadınlar ve genç yetişkinlerin (25-34 yaş) bu toplumsal ağırlığı daha yoğun hissettiği ve bu nedenle daha aktif bir şekilde keyif arayışına girdiği belirtiliyor.
Araştırmaya göre; ‘Çay/kahve içmek, televizyon izlemek ve aileyle vakit geçirmek’ üçlüsü, Türkiye'nin adeta “iyi hissetme” formülü olarak öne çıkıyor. Egzersiz yapmak katılımcıların %74’ü için stresi azaltırken, televizyon izlemek %85 ile daha çok keyif veren bir aktivite olarak belirtiliyor.
Hafta sonu alışkanlıkları, bireylerin yaşam tarzlarına göre farklılık gösteriyor. Çocuklu bireyler için aile zamanı (%65) öncelikliyken, çocuksuzlar kişisel zamana (%60) yöneliyor. Kadınlar ve 25-44 yaş arası bireylerin keyif verici sosyal aktivitelerde daha aktif olduğu gözlemleniyor. Araştırmaya göre, Türk halkı için yemek siparişi vermek, pratikliğin ötesinde duygusal bir öz bakım jesti anlamına geliyor. Katılımcıların %67’si yemek sipariş etme sürecinden keyif alıyor. Sipariş edilen yiyecekler arasında en çok keyif verenler ise kebap (%38), hamburger (%19) ve pizza (%16) olarak sıralanıyor
Sevgili okurlar; Yemeksepeti'nin “Türkiye’nin Keyif Haritası” araştırması bize gösteriyor ki; Türk insanı lüks ve karmaşık arayışlar yerine, temel ihtiyaçların karşılandığı, basit ve ulaşılabilir zevkler önceliklendiriliyor. Yani; “Minimum efor, maksimum konfor”arıyoruz.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.