Murat Yıldırım

Murat Yıldırım

Şehir İnsan ve Trafik (3)

Motorlu araçlar bazında trafiğe ekonomik ve ekolojik bakış

A) Ekonomik boyutu: Alınan bilgilere göre birinci derece turizm bölgesi içinde kalan Antalya'da motorlu araç sayısının milyonlarla ifade edildiği söylenmektedir. Kentimizin Yeniköy beldesinden konyaltı sarı su beldesine, Lara Ermenek mahallesinden Aksu'ya, Kurşunlu, Varsak bölgesinden Kütükçü- D.S.İ. semtinden Masa dağına kadar olan çevrili mesafeler dahilinde yüzlerce trafik lambası mevcuttur.
Bir örneklemeyle; 1 motorlu araç bir gün içinde şehir içinde 10 trafik lambasında kırmızı ışığa takıldığı düşünüldüğünde, ayrıca o araç ortalama olarak her trafik lambasında 1.5-2 dakika arasında beklediğinde (araç sayısı ortalama 2000.000 mertbesinde olduğu kabul edilirse) bu sayıdaki toplam motorlu araç bir günde ortalama olarak 4000.000 dakikalık bir zaman boyutunda kırmızı ışıkta beklemek durumdadır. Bu durumda sayısı verilen araç toplamı şehir boyutunsa iki dakikalık zamana karşı 67 saatlik zaman kaybını işaret eder. Yani 2000.000 araç sürücüsünün 1 dakikalık zaman kaybı= 34 saattir. Aynı sürücülerin 10 trafik lambasında bekletilmesi karşılığında oluşacak zaman kaybı
1 günde (10 kez kırmızıya takıldığında) 340 saattir. Bu da bir güne karşı 42,5 gün kaybı demektir.
Konuya aylık kayıp olarak bakıldığında bir aya karşılık 1275 gün olarak karşımıza çıkmaktadır.
Sonuç olarak sayısı belli motorlu araç şoförlerinin kırmızı ışıklarda beklemelerinden dolayı bir yıl içindeki zaman kayıpları = 15.300 gündür.
Bu insanlar 1000 TL yevmiye ile bir iş yerinde çalışmış olaydılar bir günde kazanacakları para
15300 x 1000- 15300.000 (on beş milyon üç yüz bin TL kazanmış olurlardı.)
BU RAKAMLAR BIZE NEYİ İFADE EDİYOR:
Yukarıda ilim, bilim ve teknik içeriğe dayalı çalışmalar ışığında; demek ki devlet ve sivil kurumlar olarak aramızda ortak akıl, dirsek teması ve makul bir dayanışma modeli oluşturularak şehircilik ve trafik mühendisliği merceğinden de bakmak suretiyle, trafik lambaları konusu dahil, tümüyle yukarıda 16 ana maddeden oluşan hükümleri havi konular üzerinde mutlak surette trafikte bir rehabilitasyon çalışması yapılmasına şiddetle ihtiyaç vardır. Hemen akabinde eklenmesi gereken diğer bir gerçek ise; halen mevcut trafik kanunu ve yönetmeliklerinde de ihtiyaç duyulan revizyon çalışmasına gidilmesi kaçınılmaz görünmektedir.
2000.000 aracın 2 dakikada,yalnızca kırmızı ışıklarda beklerken sarf etti sıvı yakıtın ortalama bedeli para olarak, (2 dakikada ortalama her araç 2cm3 yakıt tüketir. 2000.000 araç x2 cm3= 4000 cm3 yakıt tüketilmiş olur. 4000.000 cm3/1000 = 4000 litre yakıt x 43 TL/ 1lt yakıt) = 172000 TL. Aynı şekilde 10 kez kırmızı ışığa takıldığında 172000 x10 = 1720000 TL’lik.
Yani verilen 2000.000 araç sayısı kırmızı ışıkta 2 dakikalık beklemede 172000 TL'lik yakıt...
Dolayısıyla 2000.000 arabanın kırmızı ışıkta beklerken 1 günde sarf ettiği yakıtın para olarak bedeli, 1.720.000 TL. sonucunu vermektedir. Yapılan hesaplamalara göre göre motorlu araçların 10 kırmızı ışıkta beklemeden dolayı bir günde tüketilen sıvı yakıt parasıyla bir lise binası,yahut orta boyutlu 5 üst geçit inşa edilebilecektir. Yapılacak üst geçitler sayesinde yaya trafiği daha da iyileştirilmiş olacağından bu iyileşme bilhassa ana cadde ve bulvarlarda motorlu trafik sorunlarının da iyileşmesine vesile olacaktır. Üst geçitler nedeniyle trafik akım şemasında hızlanmada da normalleşme olacaktır…

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Murat Yıldırım Arşivi

Çıldırmamak için kendimi zor tutuyorum

30 Ağustos 2025 Cumartesi 09:38

Antalya'da susuzluğa çözüm reçetesi

29 Ağustos 2025 Cuma 11:07

Kurtuluşun reçetesi "Akdeniz Gerçek Gazetesi"

27 Ağustos 2025 Çarşamba 10:38

Gazipaşa bölgesinde su faciası

13 Ağustos 2025 Çarşamba 15:40

SAYIN CUMHURBAŞKANIM

12 Ağustos 2025 Salı 11:42

Türkiye çölleşiyor mu?

01 Ağustos 2025 Cuma 12:05