Satın Almada %81 Oranla ‘FİYATA’ Bakıyoruz

Enflasyonun devam ettiği, ticari belirsizliklerin ve makroekonomik ortamın değişken olduğu günümüzde, tüketicilerin %55’inin yaşam maliyetlerinin artışından endişeli. Dahası artık biz tüketiciler satın almak kararımızdaki yegane kriter %81 oranla ‘fiyat’ olmuş durumda. Ekonomik belirsizlikler nedeniyle tüketiciler, artık daha düşük fiyatlarla alışveriş yapmayı tercih ediyor. Diğer yandan, tüketicilerin %77’si fiyat artışları karşısında satın alma davranışlarını aktif olarak değiştiriyor.

Geçtiğimiz günlerde uluslararası danışmanlık şirketi ,EY (Ernst & Young) ‘15. Geleceğin Tüketicisi Endeksi’ çalışmasını yayınladı. Endeks, tüketicilerin alışveriş tercihlerini etkileyen temel dinamikleri ortaya koydu. Sevgili okurlar çalışmanın sonuçları çok çarpıcı verilerle dolu… Tüketiciler artık fiyat ve fayda odaklı hareket ediyor; marka bağlılığına dayalı alışveriş kararları geri planda kalıyor. Bu noktada markaların ise “marka değerini” tüketicilere kanıtlamada zorluk yaşadığı da görülüyor. Endekse göre; katılımcıların %88'i, markaların mesajlarının tüketici ihtiyaçları ve değerleriyle örtüşmediğine inanırken, %36’sı da artık satın alma kararı verirken markalara göre tercih yapmadığı belirtiyor.

‘Private Label’ Ürünler Yükselişte…

EY ‘Geleceğin Tüketicisi Endeksi’, özel etiketli ürünlerin (private label) her geçen gün daha fazla benimsendiğini, özel etiketli ürünlere karşı tüketici algısının yeniden şekillendiğini ve bu ürünlerin artık daha fazla tercih edilen bir alternatif haline getirdiğini ortaya koyuyor. Katılımcıların %67'si özel etiketli ürünlerin diğer markalı ürünler kadar ihtiyaçlarını iyi karşıladığını, %36'sı satın alma kararı verirken artık markaları dikkate almadığını söylüyor. Markalar daha fazla değer yaratmak için inovasyona ve marka iyileştirmesine yönelse dahi, katılımcıların %88’i marka mesajlarının kendi ihtiyaç ve değerleriyle örtüşmediğini, %54'ü de markalı ürünleri yalnızca indirimdeyken satın aldığını belirtiyor. Bu durum da tüketicilerin marka sadakatinden ziyade indirimlere öncelik verdiğini gösteriyor.

Öte yandan endeks sonuçları, yapay zekânın önemli bir alışveriş aracı olarak kabul edilmesi için hâlâ yol kat edilmesi gerektiğini ortaya koyuyor. Öyleki tüketicilerin %58’i alışverişte yapay zekâ kullanmadığını belirtiyor.

Tüketici Çok Dikkatli…

Sevgili okurlar ilgili çalışma gösteriyor ki; iyi ve bilinen bir marka olmanın tüketiciler için tek başına yeterli değil. Tüketiciler artık sadece isim değil; değer, kalite, amaç ve performans satın alıyor. Bu dönüşüme adapte olan markalarlar sürekli değişen piyasa koşullarında, tüketicilerle yeni bir marka görünümü elde edebilir ve marka sadakatini güçlendirebilir. Buna ulaşmak için ise mesajlarını ihtiyaç ve değer odaklı olarak netleştirebilen, kitlelerini doğru hedefleyebilen markaların öne çıkabileceğini söylemek mümkün.

Sonuç olarak bu endeksin en can alıcı noktası; tüketicilerin yarından fazlası (%55) artan yaşam maliyetlerinden endişe duyduğunu söylerken, büyük bir çoğunluğu (%81) satın alma kararını verirken ilk sırada fiyat duyarlılığının geldiğini aktarması. Bu iki veri zaten tüketicilerin yani bizlerin maalesef ne halde olduğunun açık bir şekilde gözler önüne seriyor…

Sevgi&Saygı

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Ulaş Kökçe Arşivi

Türkiye'de 6.5 milyon sahipsiz köpek var!

04 Eylül 2025 Perşembe 14:33

KEMER’İN BELLEĞİ BU KİTAPTA

16 Ağustos 2025 Cumartesi 13:26

Rekora Koşuyor!

12 Ağustos 2025 Salı 11:53

Turzimde ‘Don Kişot’ Sevdası

04 Ağustos 2025 Pazartesi 11:26

6,3 Milyar Dolar Tasarruf Mümkün!

30 Temmuz 2025 Çarşamba 10:28