‘Sizin Oraların Nesi Meşhur’

Antalya Ticaret Borsası(ATB)bu sloganlı yola çıkmıştı 8 yıl önce..

Amaç yöresel ürünleri tanıtmak, Anadolu’nun unutulmaya yüz tutmuş ürünlerini vitrine çıkarmak, sahiplenmek ve yeni pazarlar oluşturmaktı..

Bunun için de ‘Yöresel Ürünler Fuarı(YÖREX)adıyla yola çıkıldı.

Kimileri burun kıvırdı YÖREX’e ve ‘Sizin Oraların Nesi Meşhur’ sloganına..

Hatta baltalamaya çalışanlar, ayak bağı rolüne savunanlar oldu..

Ancak Antalya Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı(ATSO)Davut Çetin’in söylediği gibi amatör bir ruhla başlatılan YÖREX, kısa sürede çok yol aldı, Türkiye’ye örnek oldu, Anadolu’nun bilinmeyen, ya da unutulan yöresel ürünlerinin vitrine çıkması sağlandı..

Bu nedenle Antalya Ticaret Borsası Başkanı Ali Çandır ve ekibini, elbette destek verenleri kutlamak gerekli..

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin(TOBB)YÖREX’e  ilk yıldan beri destek vermesi de önemli..

Çandır ve ekibi, eleştirilere kulak asmadan, kötü niyetli çevrelere prim tanımadan inançla ve ısrarla YÖREX’i 9’ncu yılına kadar taşıdılar..

Bu noktadan sonra YÖREX tam bir Türkiye markası oldu..

Yöresel ürünler konusunda ise Türkiye’ye örnek tek fuar unvanını aldı..

2010 yılında 42 İl ve 24 bin ziyaretçi ile kapılarını açan Yöresel Ürünler Fuarı(YÖREX) 24-28 Ekim günlerinde 72 İl ve  Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin katılımı ile 200 bin ziyaretçiyi ağırlamaya hazırlanıyor.

Dünkü basın toplantısında ATB Başkanı Ali Çandır’ın böylesine anlamlı bir fuarı yurt dışına açılmaya hazır bir noktaya taşımanın heyecanı ve gururunu yaşadığını gözledim.

Basın toplantısına katılan ANFAŞ Başkanı Ali Bıdı’nın ‘korsan fuar duyurusu’na rağmen Çandır ve ekibinin kendilerine olan güveni dikkat çekti..

Yöresel ürünleri tanıtmak, vitrine taşımak düşüncesiyle başlatılan YÖREX’in bu yıl sadece ürün tanıtımıyla yetinmeyeceği, yöresel ürünler konusunda neler yapılabileceğini içeren paneller düzenleneceği de belirtiliyor.

ATB Başkanı Ali Çandır, fuar süresince ulusal ve yerel market zincirlerinin üst düzey yöneticileri ve satın alma müdürlerinin katılımıyla coğrafi işaretli ürünlerin raflarda yer alabilmesi amacıyla katılımcı firmalarla ikili görüşmeler gerçekleştirileceğini vurguladı.

Ekonomiye katkı sağlamak amacıyla düzenlenen YÖREX’in bir diğer önemli katkısı ise yöresel ürünlere  coğrafi işaret alınması..

Antalya, coğrafi işaret noktasında henüz beklenen atılımı yapmış değil..

Sadece ‘Karyağdı Armudu’nun coğrafi işareti var..

Antalya Ticaret ve Sanayi Odası ile Antalya Piyazı’nı vitrine çıkarmıştı..

ATB Başkanı Çandır, şunları söylüyor :

“Fuarla yöresel ürünlerin tekrar gündeme gelmesinin yanı sıra coğrafi işaretle korunması ve ekonomiye kazandırılması açısından iyi bir motivasyon sağladık. Umarım biz de kısa süre sonra İtalya, Fransa ve İspanya'daki kırsalda yaşayan üreticinin daha fazla kazandığı, ürünlerin standart şekilde tüketiciye sunulduğu ve raflarda hak ettiği değerde satıldığını görürüz"

Ülke olarak coğrafi işaret konusunda çok gerilerdeyiz..

Türkiye’ye has olan ürünler yurt dışında başka ülkelerin yöresel ürünleriymiş gibi paketlenip satılıyor..

Yani üretimde iyiyiz, ambalajlama ve tüketiciye sunmakta amatörüz..

Sadece Aydın İnciri, Malatya Kayısısı ve Gaziantep Baklavası uluslararası alanda pazarlarda ‘Türk Malı’ patentiyle  satılabiliyor..

Bu konuda açığı kapatmak için Antalya’nın, daha doğrusu Antalya Ticaret  Borsası’nın Türkiye sınırlarının dışarısına taşımayı planladığı YÖREX’in itici güç olacağını umuyoruz ve bekliyoruz.

Bu aşamada YÖREX’in paydaşlarına, yerel yönetimlere, Antalyalılara önemli görevler düşüyor..