‘Sizin Oraların Nesi Meşhur’
Antalya Ticaret
Borsası(ATB)bu sloganlı yola çıkmıştı 8 yıl önce..
Amaç yöresel
ürünleri tanıtmak, Anadolu’nun unutulmaya yüz tutmuş ürünlerini vitrine
çıkarmak, sahiplenmek ve yeni pazarlar oluşturmaktı..
Bunun için de ‘Yöresel Ürünler Fuarı(YÖREX)adıyla yola
çıkıldı.
Kimileri burun
kıvırdı YÖREX’e ve ‘Sizin Oraların Nesi Meşhur’ sloganına..
Hatta baltalamaya
çalışanlar, ayak bağı rolüne savunanlar oldu..
Ancak Antalya Ticaret ve Sanayi Odası
Başkanı(ATSO)Davut Çetin’in söylediği gibi amatör bir ruhla başlatılan YÖREX,
kısa sürede çok yol aldı, Türkiye’ye örnek oldu, Anadolu’nun bilinmeyen, ya da
unutulan yöresel ürünlerinin vitrine çıkması sağlandı..
Bu nedenle Antalya Ticaret Borsası Başkanı Ali
Çandır ve ekibini, elbette destek verenleri kutlamak gerekli..
Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği’nin(TOBB)YÖREX’e ilk
yıldan beri destek vermesi de önemli..
Çandır ve ekibi,
eleştirilere kulak asmadan, kötü niyetli çevrelere prim tanımadan inançla ve
ısrarla YÖREX’i 9’ncu yılına kadar taşıdılar..
Bu noktadan sonra YÖREX tam bir Türkiye markası oldu..
Yöresel ürünler
konusunda ise Türkiye’ye örnek tek fuar unvanını aldı..
2010 yılında 42 İl ve 24 bin ziyaretçi ile
kapılarını açan Yöresel Ürünler Fuarı(YÖREX) 24-28 Ekim günlerinde 72 İl
ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin
katılımı ile 200 bin ziyaretçiyi ağırlamaya hazırlanıyor.
Dünkü basın toplantısında
ATB Başkanı Ali Çandır’ın böylesine anlamlı bir fuarı yurt dışına açılmaya
hazır bir noktaya taşımanın heyecanı ve gururunu yaşadığını gözledim.
Basın toplantısına
katılan ANFAŞ Başkanı Ali Bıdı’nın ‘korsan
fuar duyurusu’na rağmen Çandır ve ekibinin kendilerine olan güveni dikkat
çekti..
Yöresel ürünleri
tanıtmak, vitrine taşımak düşüncesiyle başlatılan YÖREX’in bu yıl sadece ürün
tanıtımıyla yetinmeyeceği, yöresel ürünler konusunda neler yapılabileceğini
içeren paneller düzenleneceği de belirtiliyor.
ATB Başkanı Ali
Çandır, fuar süresince ulusal ve yerel market zincirlerinin üst düzey
yöneticileri ve satın alma müdürlerinin katılımıyla coğrafi işaretli ürünlerin
raflarda yer alabilmesi amacıyla katılımcı firmalarla ikili görüşmeler
gerçekleştirileceğini vurguladı.
Ekonomiye katkı
sağlamak amacıyla düzenlenen YÖREX’in bir diğer önemli katkısı ise yöresel
ürünlere coğrafi işaret alınması..
Antalya, coğrafi
işaret noktasında henüz beklenen atılımı yapmış değil..
Sadece ‘Karyağdı Armudu’nun coğrafi işareti
var..
Antalya Ticaret ve
Sanayi Odası ile Antalya Piyazı’nı
vitrine çıkarmıştı..
ATB Başkanı Çandır,
şunları söylüyor :
“Fuarla yöresel
ürünlerin tekrar gündeme gelmesinin yanı sıra coğrafi işaretle korunması ve
ekonomiye kazandırılması açısından iyi bir motivasyon sağladık. Umarım biz de
kısa süre sonra İtalya, Fransa ve İspanya'daki kırsalda yaşayan üreticinin daha
fazla kazandığı, ürünlerin standart şekilde tüketiciye sunulduğu ve raflarda
hak ettiği değerde satıldığını görürüz"
Ülke olarak coğrafi işaret konusunda çok gerilerdeyiz..
Türkiye’ye has olan ürünler yurt dışında başka ülkelerin
yöresel ürünleriymiş gibi paketlenip satılıyor..
Yani üretimde iyiyiz, ambalajlama ve tüketiciye sunmakta
amatörüz..
Sadece Aydın
İnciri, Malatya Kayısısı ve Gaziantep Baklavası uluslararası alanda pazarlarda
‘Türk Malı’ patentiyle satılabiliyor..
Bu konuda açığı kapatmak için Antalya’nın, daha doğrusu
Antalya Ticaret Borsası’nın Türkiye
sınırlarının dışarısına taşımayı planladığı YÖREX’in itici güç olacağını
umuyoruz ve bekliyoruz.
Bu aşamada YÖREX’in paydaşlarına, yerel yönetimlere,
Antalyalılara önemli görevler düşüyor..