Gazete duvar'dan Ceren Deniz'in haberine göre; Sayıştay, Antalya Büyükşehir Belediyesi’nin 2022 yılındaki faaliyetlerini denetledi ve raporunda birçok usulsüzlük ve aykırılık tespit etti. Raporda, özellikle sahil bölgelerindeki işgal, kaçak yapı ve imar sorunlarına dikkat çekildi.

Rapora göre, Konyaaltı Sahili’nde belediyenin kiraladığı alanlar, şartnamelere uygun olmayan şekilde genişletilmiş ve işletilmiştir. Bu alanlarda ikinci büfe ve barlar açılmış, müzikli yerler haline getirilmiştir. Hazine ile belediye arasında yapılan ek protokollerle, işgal edilen alanlar meşrulaştırılmıştır. Sayıştay, bu protokollerin feshedilmesi ve işgal edilen alanların şartname hükümlerine uygun hale getirilmesi gerektiğini belirtmiştir.

Raporda, ayrıca belediyenin Konyaaltı Sahil Düzenlemesi 2. Etap Mimari Uygulama Projesi’nin teknik şartnamesinin, Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin bir hizmet alım işine ait olduğu ve birebir kopyalandığı ortaya çıkmıştır. İhaledeki bazı detayların, yapılacak işle ilgisi olmadığı görülmüştür.

Raporda, 1’inci derece doğal sit tescilli Karaalioğlu Parkı’nda da belediyenin usulsüz işlemler yaptığı ifade edilmiştir. Belediye şirketi Anset’in, parkta bulunan çay bahçesini yıllık 81 bin 200 TL bedelle 10 yıllığına kiraladığı ancak bu yeri kendisi işletmeyip, yıllık 1 milyon 320 bin TL bedelle kiraya verdiği anlaşılmıştır. Bu durumda, belediyenin rayiç bedelin çok altında bir kira ödediği ve kamu zararına neden olduğu vurgulanmıştır.

Sayıştay’ın raporunda, Antalya Büyükşehir Belediyesi ile ilgili diğer konular da yer almaktadır. Raporda, CHP ve İYİ Partili belediyelerin faaliyetleri çok detaylı olarak incelenirken, AK Parti ve MHP’li belediyelerin faaliyetleri daha kısa tutulmuştur. Ayrıca, kaçak yapıların yoğun olduğu bilinen Kaş, Alanya gibi ilçelerdeki imar ve ruhsat problemlerine ilişkin bilgi verilmemiştir.

Sayıştay’ın hazırladığı raporda, Antalya Büyükşehir Belediyesi’nin 6 aşamalı Akıllı Kent Sistemleri projesinin ilk etabının belirlenen sürede bitirilemediği belirtildi. Raporda, şu bilgilere yer verildi: “Yapılan denetimler sonucunda; 13 Kasım 2017’de başlayan EDS projesine 2 Ekim 2018’de 120 iş günü, 2 Haziran 2020’de imzalanan ek sözleşme ile de iş artışı nedeniyle 60 gün süre eklendiği görülmüştür. Antalya Büyükşehir Belediyesi ile Antalya İl Emniyet Müdürlüğü arasında 18 Mayıs 2017 tarihli protokole göre, EDS Büyükşehir tarafından kurulacak ve İl Emniyet Müdürlüğü’ne devredilecek, sistemle uygulanan trafik cezalarının yüzde 30’u hizmet bedeli olarak belediyeye aktarılacaktı. Ancak EDS’nin hayata geçirilememesi sebebiyle Büyükşehir Belediyesi’nin gelirden mahrum kaldığı açıktır.” Raporda, Akıllı Kent Sistemleri kapsamında 1 milyon 557 bin 816 Euro harcanarak tamamlanan ‘Şehir Bilgilendirme Ekranları’, ‘Akıllı Sulama Sistemi’, ‘Akıllı Aydınlatma Sistemi’ ve ‘Akıllı Şehir Yönetim Platformu’ projelerinin kullanılmadığı da ifade edildi. Raporda, şu ifadeler kullanıldı: “Şehrin çeşitli noktalarına konulan şehir bilgilendirme ekranlarının kabinleri amacı dışında kullanıldığı için 2020 yılında söküldüğü, Antalya şehir merkezindeki Yavuz Özcan ve Serdengeçti parklarına kurulan akıllı sulama ve akıllı aydınlatma sistemleri ile Akıllı Şehir Yönetim Platformu’nun yıllık bakım ve işletme giderlerinin fazla olması nedeniyle terk edildiği görülmüştür. Bu durum, belediyenin projeleri uygulamadan önce maliyet-fayda analizleri yapmadığını ortaya koymaktadır. Bu nedenle, Büyükşehir tarafından 11 milyon 671 bin 479 TL harcama yapılmış ancak bunun karşılığında hiçbir kamu yararı sağlanamamıştır.”

ZARAR EDEN ŞİRKETLERE SERMAYE ARTIRIMI

Proje baştan hatalı ve eksik! Proje baştan hatalı ve eksik!

Sayıştay, 2022 yılı faaliyetleri için düzenlediği raporda, Antalya Büyükşehir Belediyesi’nin muhasebe kayıtlarını mevzuata uygun tutmadığına, Ulaşım Hizmetleri Petrol Sanayi ve Ticaret A.Ş. gibi belediye şirketlerinin dolaylı olarak desteklendiğine de vurgu yaptı. Zarar eden belediye şirketlerine sürekli olarak sermaye artırımı yoluyla kaynak sağlandığı raporda şöyle kaydedildi: “Sermayesinin yüzde ellisinden fazlasına sahip olunan EKDAĞ A.Ş., ANET A.Ş., ANSET A.Ş., ANTEPE A.Ş. ve Antalya Ulaşım A.Ş.'den oluşan beş belediye şirketine yıllar boyunca zarar ettikleri halde sermaye artırımı yoluyla kaynak aktarıldığı anlaşılmıştır. Bu şirketler yüksek oranda zarar ettikleri halde son beş yılda toplam 168 milyon 144 bin 180 TL sermaye artırımı yoluyla kaynak aktarıldığı görülmektedir.”

İHALEYE GİREN VE ONAY VEREN AYNI KİŞİ

Raporda, bu belediye şirketleriyle ilgili mevzuata uygun olmayan durumlar da sıralandı. ASAT Genel Müdürlüğü’nde bir yönetim kurulu üyesinin Büyükşehir Belediye Başkanı Muhittin Böcek’in danışmanı olduğu belirtildi. Belediyenin yüzde 84 hissesine sahip olduğu Anset’in belediyeden aldığı ihalelerin, hem şirketin genel müdürü hem de Büyükşehir Genel Sekreteri olan Cansel Tuncer’in onayına sunulduğuna dikkat çekildi: “Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri’nin ön izniyle yapılan bir ihaleye, yine aynı kişinin müdürü olduğu şirketin girmesi ve yaklaşık maliyet bilgisini önceden biliyor olması sonucunda, 4734 sayılı Kanun’un 11’inci, 17’nci ve 61’inci maddelerine aykırı davranılmıştır.”

Kaynak: Gazete Duvar- Ceren Deniz