
İbrahim Akkaya
Tuz koktu!
Antalya, 3 yıl sonra tarihinin en büyük organizasyonuna ev sahipliği yapacak.
2016 yılının muhtemelen Nisan ayında ‘Çiçek EXPO su’ olarak da bilinen EXPO 2016’ya ev sahipliği yapacağız.
Organizasyonun adı ‘EXPO 2016 Antalya’ ama Antalya’nın bu işin neresinde olduğunu kestirmek bir hayli güç.
Çünkü AKP, her konuda olduğu gibi EXPO 2016’da da Antalya ile ilgili kararı Ankara’da verdi.
Antalya’nın ağzına bir parmak bal çalmak adına da yasanın sonuna Antalya adını ekleyerek çözümü buldu.
Oysa EXPO 2016 Antalya için uzun soluklu bir çalışma yapılmıştı.
Belediyeler başta olmak üzere kurum ve kuruluşlar, katkıda bulunmak, çorbada tuzlarının olmasını sağlamak adına hem maddi, hem de manevi destek vermişlerdi.
Maddi destek hala da sürdürülüyor.
Antalya’nın adını taşıyan, Antalya talip olduğu için de kimsenin rakip olmayı düşünmediği EXPO’yu siyasi iktidarın sahiplenmesi, AKP Antalya milletvekillerinin de muhalefeti olayın dışında tutma çabaları, henüz emekleme döneminde olan EXPO’ya baştan olumsuz bakış ve yorumların yapılmasının da yolu açılmıştı.
Sayılı gün çabuk geçiyor.
Henüz yapılmış net bir iş şok, EXPO’nun kurulacağı alan için sel baskını söz konusu, gerekli önlem alınmadığı gibi, bu kaygıları giderek yatırımların da yapılmadığını gözlüyoruz.
EXPO için ayrılan alanda bulunan kamu binalarının biraz nazlı da olsa sürdürülmeye çalışılırken, EXPO için seçilecek sembol, olayın ardında nasıl ticari beklentilerin, rant isteğin yattığını erkenden ortaya çıkardı.
‘Çiçek ve Çocuk’ teması ile düzenlenecek olan EXPO 2016 Antalya için şimdi bir sembol kavgası yaşanıyor.
Halk oylarıyla seçileceği söylense de Antalya’yı Ankara’dan yönetmekte ısrarcı olanlar sembol için ‘Şakayık’ çiçeğini öne çıkardılar.
Akdeniz Üniversitesi’nin akademisyenleri ise Şakayık’ın Antalya’ya has bir çiçek olmadığını, seçimin yanlış olduğunu iddia ediyorlar.
EXPO 2016 Antalya sembolü için İnşaat Mühendisleri Odası Antalya Şube Başkanı Cem Oğuz, çarpıcı bir iddiada bulundu.
Cem Oğuz, şöyle diyor :
“Sanki ticaret kokuyor. Şakayık’ı Yalova’daki bir firma özel olarak yetiştiriyormuş. EXPO’nun Genel Sekreteri’nin de Yalova’daki bu firmayla bağlantısı olduğu iddia ediliyor”
Görünen o ki EXPO konusunda bundan sonraki süreçte yoğun tartışmalara şahit olacağız.
Her kafadan bir ses çıkacak, herkes olaya kendi açısından bakacak.
Sembolün internet aracılığıyla seçilmesi benimsendi.
EXPO 2016 Antalya için dört aday çiçek var.
Bunlar yaban karanfili, şakayık, menekşe ve papatya.
Şakayık önü çıkınca tepkiler de arttı.
Şakayığın Çin çiçeği olduğu iddiası bu günlerde kamuoyunda tartışılıyor.
Antalya Valisi Dr. Ahmet Altıparmak ise sembol konusunda daha farklı bir yaklaşım gösteriyor.
Şöyle diyor Vali Altıparmak :
“Şakayık’ın Latince ismi de Turcica diye geçiyor. Türk çiçeği diye biliniyor”
Altıparmak’a göre görsellik de önemli..
Görsel açıdan en etkileyici aday ise şakayık..
İMO Başkanı Cem Oğuz, şakayık için ticaret ve rant konusunda söz ederken, şu çarpıcı değerlendirmeyi de yapıyor :
“Akdeniz Üniversitesi’ndeki Ziraat Bölümü’ndeki arkadaşlarımıza sorduk. Dünyada hiç yetişmeyen sadece 6 çeşit karanfilin Antalya’da yetiştiğini söyledi. Antalya’nın çiçeği karanfildir ve yurtdışına da milyarlarca karanfil gönderiyoruz. Şakayık’ı Yalova’daki bir firma özel olarak yetiştiriyormuş. EXPO’nun Genel Sekreteri’nin de Yalova’daki bu firmayla bağlantısı olduğu iddia ediliyor”
Bu durumda EXPO 2016 Genel Sekreteri’nin bir açıklama yapması kaçınılmaz oldu.
Oğuz’un iddiaları doğru ise ki yenilir yutulur cinsten değil, ‘tuz koktu’ yorumu da kaçınılmaz olacak..
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.