Hem devlet
okullarında hem de özel okullarda okuyan Antalyalı öğrencilerin sınav
başarısında önemli düşüş yaşandı. Eğitimciler, yaşanan gerilemenin Antalya’da
hızla etkisini artıran yoksullaşmanın ve eğitimde ‘imam hatipleşmenin’ sonucu
olduğunu ifade ediyor.
YOKSULLAŞMA VE GÖÇ BAŞARIYI DÜŞÜRDÜ
Eğitim-Sen Antalya Şube Başkanı Nurettin Sönmez, pandemi süreciyle birlikte okullarda 1.5 yıldır yüz yüze eğitime ara verildiğini hatırlatarak Antalya'da özellikle merkezde ve kırsal ilçelerde son süreçte halkın büyük bir yoksullaşma yaşamasının sınav başarısında geriye düşülmesinde etkili olduğunu ifade etti. Başkan Sönmez, Antalya'da bir tarafta ekonomik durumu iyi olan bir azınlık, diğer yanda ana ihtiyaçlarını karşılamakta dahi zorlanan çoğunluk olduğunu savunarak, “Yüz binlerce öğrenci uzaktan eğitime erişim sağlayamadı. Antalya'nın ekonomisi daha çok turizme dayalı ve pandemide Türkiye turizmi işletilememiş oldu. Antalya'da oluşan yoksulluğun en önemli sebeplerinden biri bu” dedi.
Sönmez şu
değerlendirmelerde bulundu:
“Hizmet
sektörü de tamamen durma noktasına gelmişti, tarımda da çiftçi ürettiği ürünü
satamadı. Yüzbinlerce işçi Antalya'da işten çıkarıldı ve yeniden iş
bulamadılar. Bu durum öğrencilerin başarısını direkt olarak aşağıya çekiyor.
Öğrenciler hazırlıksız şekilde sınavlara katıldılar. Pandemi süreci Milli
Eğitim Bakanlığı ve müdürlükler tarafından sağlıklı yönetilmedi, bu olumsuzluğu
aşacak tedbirler alınmadı, kendiliğindencilik uygulandı. Bakanlık, özel
okulların önünü açtı. Özel okullarda öğrencilere sınav öncesi takviye kurslar
sağlandı. Devlet ve özel okullar arasındaki açı giderek büyüdü.
Bir sebep de
okullarda kadrolaşmanın etkili olmasıdır. Liyakatsiz ve bilgisiz okul
yöneticileri atanmaya başladı. Bu kişilerin eğitim kalitesini ileri çekmek gibi
bir vizyonu ve anlayışı yok. Eğitim kalitesi Türkiye genelinde düştü ama
Antalya gibi yoğun göç alan kentlerde bu daha da etkili oldu ve sınav
başarısında geriye düştük.”
‘BAŞARI KURUMSAL DEĞİL BİREYSEL’
Sınavlarda
birincilerin devlet okullarından çıkmasında da okulların belirli kademelere
göre ayrılmasının etkili olduğunun altını çizen Başkan Sönmez şu
değerlendirmede bulundu: “Başarılı öğrenciler proje Anadolu ve Fen Liselerine
toplandı ve birinciler de zaten buralardan çıkıyor. Fen Liselerinde bilgiye aç
öğrenciler var ve kadro sıkıntısı da yok. Bu başarılar bireysel başarılardır,
kurumsal bir başarı demek mümkün değil.”
GENÇLİK EĞİTİMDEN SOĞUDU!
Eğitim ve Bilim İşgörenleri Sendikası (Eğitim-İş) Antalya Şube Yönetim Kurulu da yaptığı açıklamada önemli sonuçlara ulaştığını duyurdu. Buna göre sayısız aile ve öğrenci İmam Hatipleri terk ediyor. Öğrencilerin, LGS gibi sınavlara güveninin azaldığına dikkat çeken Eğitim-İş’ten yapılan açıklamada şu bilgiler paylaşıldı:
“2021 yılında
sekizinci sınıftan 1 milyon 243 bin 830 öğrenci mezun olmuş, yapılan merkezi
sınava toplam 1 milyon 38 bin öğrenci katılmıştır. 2021 LGS'de sekizinci
sınıftan mezun olan 205 bin 830 öğrenci, sınava girmemiştir. Tercih yapan
öğrencilerin sayısındaki düşüş de bunun sağlaması olmuştur. Tercih dönemi
sonunda, merkezi sınava katılan öğrencilerin 358 bin 187’si (%34,49) sınavla
öğrenci kabul eden okullara yönelik tercih yapmıştır. 2020 yılında 571.704
(%38,84) öğrencinin yerleştirme için tercih yaptığı dikkate alındığında bu
oranın 2021 yılında düştüğü görülmüştür. Bu yıl tercih yapan öğrenci sayısı dikkate
değer biçimde azalmış, 213 bin 517 öğrenci tercih yapmamıştır.”
İMAM HATİPLER TERK EDİLİYOR
“Anadolu İmam Hatip
Lisesi’ne yerleşen öğrencilerin % 41,08’i resmi ortaokul mezunu, % 53,43’ü ise
imam hatip ortaokulu mezunudur. Yani imam hatip ortaokulundan mezun olan
çocukların yüzde 48'i bir imam hatip lisesinde eğitime devam etmek
istememiştir.”
EN ÇOK TERCİH EDİLEN FEN LİSELERİ
“Doluluk oranları
sınavla öğrenci alan lise türlerine göre incelendiğinde, Fen Lisesi, Sosyal
Bilimler Lisesi ve Anadolu Lisesi kontenjanlarının tamamen dolduğu
görülmektedir. Anadolu İmam Hatip Liselerinde doluluk oranı % 98,27’ye ulaşmış,
Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde ise oran %76,90 olarak hesaplanmıştır.
Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin doluluk oranı % 77’dir. İlk yerleştirme
sonuçlarına göre merkezi sınav puanıyla öğrenci alan ortaöğretim kurumlarının
kontenjanları % 95,22 oranında dolmuş, tam doluluk oranlarına oldukça
yaklaşmıştır. 1. tercihinde Fen Lisesini tercih eden öğrencilerin oranı % 41,7’dir.
Fen Lisesinden sonra en fazla tercih edilen okul türlerinin sırasıyla Anadolu
Lisesi, Anadolu İmam Hatip Lisesi ve Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi olduğu
görülmektedir.”
‘BOZUK SİSTEMDE İYİLEŞME YAPILMADI’
LGS rakamlarının
eğitim sisteminin çocukları geleceğe hazırlamaktan, onların düşlerine ayak
uydurmaktan uzak olduğuna vurgu yapan Eğitim-İş Antalya Şube Yönetim Kurulu süreci
şöyle özetledi: “Görülmüştür ki onca teşviğe, dayatmaya, devlet bütçelerinden
aslan payıyla beslemeye rağmen iktidarın kendi tabanını hoş etmek için açtığı
imam hatip okulları, öğrencilerin de velilerin de kaçtığı kurumlar haline
gelmiştir. Birçok alanda geçen seneki rakamlara yakın sonuçlar veren 2021 LGS,
bozuk sistemde bir yıl boyunca gözle görülür bir iyileşme yapılmadığını da
ortaya koymuştur.”
Özgür Cem Boynueğri