Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) tarafından yayımlanan Şubat 2025 verilerine göre, Türkiye otomotiv pazarı yılın ilk iki ayında gerileme kaydetti. Otomobil ve hafif ticari araç satışları, 2024 yılının aynı dönemine kıyasla önemli bir düşüş yaşadı.
İlk İki Ayda Otomobil Satışları %9,8 Azaldı
Ocak-Şubat 2025 döneminde otomobil satışları, bir önceki yılın aynı dönemine göre %9,8 azalarak 131 bin 965 adet olarak kaydedildi. Aynı dönemde hafif ticari araç pazarı ise %30,4 düşüşle 27 bin 419 adede geriledi. Şubat ayında ise toplam otomotiv pazarı %14,4 oranında daraldı. Bu dönemde otomobil satışları %7,6 azalarak 76 bin 21, hafif ticari araç satışları ise %38 azalışla 14 bin 709 adet oldu.
Segment ve Gövde Tipi Dağılımı
Vergi avantajı bulunan A, B ve C segmentlerindeki araçlar, pazarın %82,6’sını oluşturdu. En büyük pay C segmentine ait oldu ve 74 bin 343 adetlik satışla toplam pazarın %56,3’ünü oluşturdu. B segmentindeki araçlar ise 34 bin 175 adetle %25,9’luk pay aldı. Gövde tiplerine göre ise SUV otomobiller %58,6 pay ve 77 bin 344 adetlik satış ile en çok tercih edilen araç türü oldu. SUV’ları, %24,6 pay ve 32 bin 481 satışla sedan, %16,1 pay ve 21 bin 238 satışla hatchback (H/B) otomobiller takip etti.
Elektrikli Otomobil Satışları Artışta
Şubat 2025’te benzinli otomobiller 65 bin 517 adetle %49,6, hibrit otomobiller 37 bin 864 adetle %28,7, elektrikli otomobiller ise 16 bin 698 adetle %12,7 pay aldı. Dizel otomobiller 11 bin 430 adetle %8,7, otogazlı otomobiller ise 456 adetle %0,3 pay aldı. Özellikle elektrikli otomobil satışları yükselişini sürdürdü. 160 kW altındaki elektrikli otomobil satışları %41,1 artarak toplam pazarın %9’unu oluştururken, 160 kW üstü elektrikli otomobil satışları %259,1 artış göstererek %3,6’lık pazar payına ulaştı.
Motor ve Şanzıman Tercihleri
Motor hacmi bazında en büyük paya sahip olan 1600cc altındaki araç satışları %32,8 azalarak %58 pay aldı. 1600-2000cc aralığındaki araçlar %31,9 düşüşle %0,4, 2000cc üstü motor hacmine sahip araçlar ise %22 artarak %0,3 pazar payına ulaştı. Şanzıman tercihinde ise otomatik vitesli araçlar ağırlığını korudu. Otomatik şanzımanlı otomobiller 124 bin 287 adetle %94,2, manuel şanzımanlı otomobiller ise 7 bin 678 adetle %5,8 pazar payına sahip oldu.
Hafif Ticari Araç Pazarında Büyük Düşüş
Hafif ticari araç segmentinde, van tipi araçlar 20 bin 158 adetlik satışla %73,5 pay alarak en çok tercih edilen gövde tipi oldu. Kamyonetler ise 3 bin 544 adetle %12,9 pay alarak ikinci sırada yer aldı.