Otomotiv Gazetecisi Emre Özpeynirci, Gazete Pencere'deki son haberinde, Türkiye'ye AB ve STA ülkeleri dışından elektrikli otomobil ithalatının zorlaştığını belirtti. Ticaret Bakanlığı'nın geçtiğimiz günlerde aldığı kararın sektörde büyük endişeye neden olduğu ve otomotiv markalarının bu tebliğin iptali için dava açmaya hazırlandığı, hatta bazılarının konuyu Dünya Ticaret Örgütü'ne taşıyabileceği iddia ediliyor.
Markaların Hukuki Mücadelesi Başlıyor: Dava ve Dünya Ticaret Örgütü İddiaları
Ticaret Bakanlığı'nın Resmi Gazete'de yayımladığı tebliğ, Avrupa Birliği ve Serbest Ticaret Anlaşması (STA) olan ülkeler dışından gelecek elektrikli araçların Türkiye'ye ithalatı için yeni şartlar getiriyor. Bu durum, birçok otomotiv markasını olumsuz etkilerken, Volvo, Nissan, Toyota, Lexus, Renault, Subaru, Suzuki gibi birçok markanın Avrupa dışında üretilen elektrikli modellerini de kapsıyor.
Emre Özpeynirci'nin haberine göre, otomotiv markaları, tebliğin iptali için hukuki mücadeleye hazırlanıyor. Birçok markanın dava açma sürecine gireceği ve bazılarının konuyu Dünya Ticaret Örgütü'ne taşıyabileceği ifade ediliyor.
Yürürlük Tarihi ve Zorunlu Şartlar: 29 Aralık'a Kadar 20 Servis Açma Zorunluluğu
Ticaret Bakanlığı'nın tebliği, 29 Aralık'tan itibaren yürürlüğe girecek. Elektrikli araç ithalatına yeni koşullar getiren bu tebliğe göre, AB ülkeleri ve STA dahilindeki 39 ülke dışında kalan ülkelerden yapılacak elektrikli araç ithalatında belirli şartlar yerine getirilmeli. Türkiye'de temsilci bulundurma, 7 bölgede en az 20 servisi bizzat açma ve en az 40 personele sahip Türkçe çağrı merkezi hizmeti verme gibi şartları karşılayamayanlar, ithalat izin belgesi alamayacak.
Bu yeni düzenleme sektörü karıştırırken, markaların 29 Aralık'a kadar en az 20 servis açma zorunluluğu ise sektörde endişe yaratıyor. Çünkü Türkiye'de mevcut markaların veya distribütörlerin kendilerine ait 20 servisi bulunmuyor. Bu nedenle, markaların bu süre zarfında 20 servis açıp, bu servislere yetki belgesi alacak personel bulmaları gerekiyor.
Çin ve Japonya Menşeli Markaların Durumu: Çözüm İçin Zorunlu 20 Servis Kuralı
Türkiye'de şu anda elektrikli otomobil satışı yapan Çinli markalar MG, BYD, Skywell, Seres, Leapmotor gibi markalar, 29 Aralık'a kadar kendilerine ait 20 servis açmazlarsa satış yapamayacaklar. Öte yandan, Avrupa menşeli Dacia'nın Çin'de üretilen elektrikli modeli Spring veya Volvo'nun EX30 gibi modellerini getirmek isteyen markalar da aynı zorunluluğa tabi.
Bu tebliğ sadece Çin menşeli markaları değil, aynı zamanda Japon markaları da kapsıyor. Toyota, Honda, Subaru ve Nissan gibi markalar, eğer Avrupa'da üretilmiyorsa, Türkiye'ye elektrikli otomobil ithal etmek için yine kendilerine ait 20 servis açmak zorundalar.