AntExpo Fuarcılık A.Ş tarafından bu yıl ilki düzenlenen
INTERFRESH, ANFAŞ Expo Center'de Vali Münir Karaloğlu, Büyükşehir Belediye
Başkanı Menderes Türel, Batı Akdeniz İhracatılar Birliği (BAİB) Başkan
Yardımcısı Hakkı Ergin Civan, Letonya, Brezilya, Makedonya, Moğolistan ve
Bosna-Hersek ile Hindistan'ın Ankara büyükelçileri ile yerli ve yabancı sektör
temsilcilerinin katılımıyla başladı. 100'e yakın firmanın 10 bin metrekare
alanda oluşturduğu stantların yanı sıra, fuarda 23 ülkeden 500'ün üzerinde alım
heyeti bulunuyor.
ANTALYA TÜRKİYE'NİN LİDERİ
17-20 Ekim tarihleri arasındaki fuarın açılış töreninde
konuşan Vali Münir Karaloğlu, Antalya'nın çok önemli bir tarımsal üretim
merkezi olduğunu söyledi. Karaloğlu, “Özelikle örtüaltı sebze üretiminde
Türkiye'nin lideridir, dünyanın da en önemli üretim merkezlerinden biridir.
Bunun yanında bahçe meyveciliği noktasında birçok meyvede Türkiye'de lider
konumundadır. Nar, portakal, muz, kısmen elmada, tropikal meyvelerde çok ciddi
üretim var. Artık son dönemde muzla beraber meyve de sebze gibi seraya girmeye
başladı ve üretim miktarımız son yıllarda ciddi manada artmaktadır" dedi.
LOJİSTİĞİN ÖNEMİ
Yaş meyve sebze ticaretinde lojistiğin önemine vurgu
yapan Vali Karaloğlu, “Eğer tam anlamıyla bir lojistik sektörünüz yoksa ne iç
ne dış ticarette, ihracatta istediğiniz yaş meyve sebze ticaretini
gerçekleştirme şansınız yoktur. Gerçekleştirseniz de zayiat miktarınız çok
yüksek olur, o da fiyatları yükseltir. O yüzden lojistik, depolama, paketleme
meselesi yaş meyve sebze sektöründe olmazsa olmazdır. Antalya'nın çok ciddi bir
yaş meyve sebze ihracatı var, ilk 9 ayda 350 milyon dolarlık ihracat var. Bu
bölgenin yaş meyve sebze ihracat potansiyeli bu rakamların çok üzerindedir.
Eğer depolama, paketleme ve lojistik sorunlarını tam olarak çözebilirsek,
Antalya'dan bugünkü konuştuğumuz rakamların çok üzerinde ihracat potansiyelimiz
olduğunu biliyoruz" diye konuştu.
İHRACATTA THY'DEN YÜZDE 50'NİN ÜZERİNDE İNDİRİM
BAİB ile THY arasında imzalanan protokolu hatırlatan ve
çok önemsediklerini dile getiren Karaloğlu, “THY Kargo Antalya'dan yurtdışına
havayolu kargo ile yapılacak ihracatta yüzde 50'nin üzerinde indirim yaptı.
Resmi olarak da rakamlarını BAİB'e dün itibariyle gönderdiler. Bunu
ihracatçılarımızın mutlaka iyi değerlendirmesi, daha hızlı bir şekilde,
ürünlerimizi daha sağlıklı hedef pazarlarımıza ulaştırmamız lazım. Onun için
yaş meyve sebze ve kesme çiçekçilikte hava kargo çok önemli. Antalya'nın hedef
pazarlarını da büyütmesi lazım. Bu fuarlar bu açıdan da önemli" dedi.
ORTADOĞU PAZARI
Ortadoğu'nun Antalya'ya çok yakın olduğuna da değinen
Karaloğlu, “Uçakla 1-2 saat mesafede olan, çok ciddi yaş meyve sebze ihtiyacı
ve kendi üretimi çok az olmasına rağmen daha uzak ülkelerden Arap dünyası ve
Ortadoğu'ya yaş meyve sebze gidebiliyor. Antalya'nın hala Ortadoğu, Arap
pazarında yaş meyve ve sebze noktasında zayıf olmasını kabul edemiyoruz. Bu
noktada Batı Akdeniz Kalkınma Ajansı bölgeden 40'ın üzerinde alım heyetiyle
fuarda destek veriyor. Bu konu bizim en önemli gündem maddelerimizden biri, pazarın
çeşitlendirilmesi. Bu fuarla birlikte inşallah Antalya yaş meyve sebze
sektöründe pazarların çeşitlenmesi noktasında da önemli mesafe alacaktır"
diye konuştu.
ANTALYA, TÜRKİYE VE DÜNYAYI BESLİYOR
Antalya'nın turizmin yanı sıra tarımın da başkenti ve
Türkiye'de yaş meyve sebze denince akla ilk gelen yerlerin başında olduğunu
belirten Büyükşehir Belediye Başkanı Menderes Türel ise “Antalya, Türkiye ve
dünyayı besleyen önemli sebze ve meyve üretimi yapıyor. Sektörün tüm
paydaşlarını biraraya getiren INTERFRESH Fuarı da bu bakımdan Antalya'da ilk
olmakla beraber çok önemli bir gelişmeye destek verecektir. Üretim
potansiyeliyle iç pazarın talebini karşılamaya yeten Antalya'dan dünyanın
farklı ülkelerine de ihracat gerçekleştiriyoruz. Antalya'nın ihracattaki
başarısıyla sektörün artık bir marka haline geldiğini de hep birlikte
biliyoruz" dedi.
ENDÜSTRİYEL ÜRETİM
Üretim merkezine dönüşen Antalya'nın dünyada hakettiği
konuma bu fuarlarla adım adım yaklaştığını belirten Türel, “Bizlere de yeni
ufuklar ve pazarlar açmaktadır. Bu nedenle üretimden ihracatçısına birliklerden
belediyelere kadar bütün bileşenlerin ortak akılla hareket etmesi durumunda çok
daha büyük başarılara imza atılabilir. Tarım bütün dünyada stratejik bir
sektördür. Dünya genelinde küresel ısınma, tarım alanlarında ve sulama
kaynaklarındaki azalma, tarımsal faaliyetleri çok daha önemli hale getiriyor.
Konya kadar yüzölçümü olan Hollanda'nın dünyanın en fazla tarımsal ihracatı
yapan ülkeler arasında ilk üç sırada yer alması tesadüf değildir. Tarım
günümüzde endüstriyel üretim koşullarında gerçekleştiği zaman ciddi katma değer
yaratan sektördür" diye konuştu.
9 AYDA 350 MİLYON DOLARLIK İHRACAT
INTERFRESH'in üretimden tüketime kadar tüm aşamalarında
meyve sebze sektöründe önemli bir buluşma platformu olacağını belirten BAİB
Başkan Yardımcısı Hakkı Ergin Civan, şöyle dedi: “Fuarın ilk yılı olmasına
rağmen iyi bir yerli ve yabancı katılımcı sayısını yakalamasıyla başarısının
sonraki yıllarda da artarak devam edeceğine inanıyoruz. BAİB olarak ihracatçılarımızın
özverili çalışmalarıyla 2017 yılında yüzde 19'luk artışla 1.7 milyar dolarlık
ihracat gerçekleştirdik. İhracatımızın yaklaşık dörtte birini, 413 milyon
dolarlık kısmını yaş meyve sebze sektörü oluşturdu. Geçen yıl yüzde 9
seviyesinde artış yakaladı. 2018 yılında da bölge ihracatımızda artış trendi
devam ediyor. Yılbaşından bugüne kadar Batı Akdeniz ihracatçıları geçen yılın
aynı dönemine kıyasla yüzde 7'ye yakın bir artışla 1.4 milyar dolar ihracat
yaptı. Bu dönemde yaş meyve sebze ihracatı da önceki yıla kıyasla yüzde
13.3'lük artışla 350 milyon dolara ulaştı. İhracatın hızlı olduğu bir döneme de
girmiş bulunuyoruz. Bölge ve ülke ihracatımız geliştikçe ekonomimizin de
gelişeceği ve içinde bulunduğumuz dönemden çıkışın en önemi yolu ülkemize döviz
girdisi sağlayan ihracatımızın artırılmasıdır. İhracat milli bir
meseledir."
SEKTÖRDE TÜRKİYE'NİN EN BÜYÜĞÜ
Bu yıl ilki düzenlenen INTERFRESH Fuarı'nının Türkiye'de
yaş meyve sebze sektöründe düzenlenen en büyük fuar olduğunu belirten AntExpo
Fuarcılık A.Ş yönetici ortağı Uğur Fora, fuardan öte Türkiye'nin bir ihracat
projesi olarak gördüklerini söyledi. Fora, “Amacımız orta vadede Türkiye'yi
bölge ülkeleri arasında yaş meyve sebze sektöründe bir buluşma noktası yapmak,
ülke ihracatına katkı sağlamak istiyoruz. Sektörün tüm alt bileşenlerinin
birarada bulunduğu 100'e yakın firmanın içinde olduğu INTERFRESH, 23 ülkeden
500'ü aşkın alım heyetini ağırlamaktadır. Basınçlı Sulama Sanayicileri
Derneği'nin fuarımızda dünyanın en önemli konusu olan sulama zirvesini INTERFRESH'e
taşımasını da ülkemiz adına önemli bulmaktayız" dedi.
TÜRKİYE'NİN İHRACAT PROJESİ
Antalya'dan 260'a yakın lokasyona direkt uçuş olması,
iklim, ulaşım ve yaş meyve sebze üretim merkezi olma avantajlarıyla INTERFRESH
için en uygun bölge olarak kararlaştırıldığını da anlatan Fora, “Türkiye'nin
yıllık 40 milyon ton yaş meyve sebze üretimi var. Bunun sadece yüzde 7'sini
ihraç edebiliyoruz. Demek ki Türkiye'nin daha ihraç edebileceği oldukça fazla
kapasite var. Dolayısıyla bu tür fuarları geliştirerek, sektöre tüm paydaşların
destek vermesiyle bu bandı artırabiliriz. Bizim ihracat ortalama fiyatlarımız
Avrupa fiyatlarının yüzde 30 altında olmasına rağmen ancak yüzde 7'sini ihraç
edebiliyoruz. Demek ki burada bizim organizasyon ve satış konularında eksiğimiz
ortaya çıkıyor. Biz bu sebeple ortaya çıktık. INTERFRESH Türkiye'nin bir
ihracat projesidir" dedi. DHA