Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, TBMM Dijital Mecralar Platformu Komisyonu'nda yaptığı konuşmada, YouTube, TikTok, Facebook, Instagram ve X gibi sosyal medya devlerinin Türkiye'de şirketlerini kurduklarını belirtti. Uraloğlu, 'En son bunu kuran X’tir ve şu anda bizim mevzuatımıza göre istediklerimizi yapma noktasında yasal mevzuat çerçevesinde istediklerimizi yaptırdığımızı söyleyebilirim'dedi.

Komisyon Başkanı Hüseyin Yayman ise, sosyal medya platformlarının temsilcilik açmalarını olumlu bulduklarını ancak bunun yeterli olmadığını vurgulayarak, 'X’in Türkiye'de somut bir temsilciliği olmalı ve muhataplık ilişkisi geliştirilmelidir' şeklinde konuştu.

Dijital Telif Gündemiyle Toplanıldı

TBMM Dijital Mecralar Komisyonu, 'dijital telif' konusunu görüşmek üzere toplandı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun sunum yaptığı toplantıda, Komisyon Başkanı Hüseyin Yayman, şu açıklamalarda bulundu:

Apple Haritalar için yeni beta sürümü yayınlandı Apple Haritalar için yeni beta sürümü yayınlandı

'Geçen hafta Sayın Uraloğlu Bakanımız müjdesini verdi; X, Türkiye’de temsilcilik açtı. Bu durumu hem yönetimsel, hukuksal ve mali bir muhataplık ilişkisi açısından çok değerli bulduk. Ancak bu temsilciliklerin sözde değil özde olması gerektiğini vurguluyoruz. Türkiye'de sıklıkla konuşulan konulardan biri de dijital mecraların sahiplerinin Amerika'da senatoya gidip milletvekillerinin sorularını yanıtlamasıydı. Aynı şekilde bu mecraların sahiplerinin Türkiye'ye gelip komisyonda soruları yanıtlayıp yanıtlamayacağıydı. Bugün TikTok, YouTube, Google, Instagram, Facebook ve LinkedIn gibi platformların Türkiye direktörleri komisyonumuzda soruları yanıtladı. Ancak X henüz gelmedi, davetimiz devam ediyor. Temsilcilik açmalarını olumlu buluyoruz ama yetmez diyoruz, mutlaka somut bir temsilcilik gerekmektedir.'

'Dijital Gündemi Ulusal Güvenlik Meselesi Olarak Görüyorum'

Vatandaşların TikTok’ta yapılan ve yerli, milli ve evrensel normlara uymayan paylaşımlar konusunda rahatsız olduklarını ifade eden Yayman, şu değerlendirmede bulundu:

'Bu konuda bizden ve dolayısıyla sizden bir yaptırım uygulanması yönünde talepler var. Dijital mecraların yasaklanmasına, sansürlenmesine karşıyız ama özgürlüklerin korunması ve kamu düzeninin sağlanması gerektiğini düşünüyoruz. Dijital mecralar, bugün çocuklarımızı, aile kurumunu, toplumsal değerleri ve hatta ülkemizi tehdit eden bir mesele haline gelmiş durumda; ben dijital gündemi bir ulusal güvenlik meselesi olarak görüyorum.'

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın Yatırımları

Bakan Uraloğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak son 21 yılda ulaştırma ve haberleşme altyapısına 275 milyar dolarlık yatırım yaptıklarını belirtti. Elektronik haberleşme sektöründe sabit ve mobil genişbant internet abone sayısının 93,3 milyona ulaştığını ifade eden Uraloğlu, fiber uzunluğunun 562 bin kilometreye ulaştığını ve son üç yılda yaklaşık 4,5 kat artış gösterdiğini söyledi. Fiber genişbant abone sayısının yıllık ortalama yüzde 20 artarak 6,7 milyona ulaştığını belirten Uraloğlu, Türkiye'nin fiber abone yaygınlık artışında Avrupa Birliği ülkeleri arasında ikinci sırada olduğunu ekledi.

Sosyal Medya Kullanımı Artıyor

Uraloğlu, Türkiye'de 58 milyon kişinin aktif olarak sosyal medya kullandığını ve günlük kullanım süresinin yaklaşık yedi saat olduğunu belirtti. Türkiye'de elektronik imza hizmeti sunan sekiz şirket bulunduğunu ve oluşturulan e-imza sertifikası sayısının 8,6 milyonu geçtiğini ifade eden Uraloğlu, güncel aktif kullanıcı sayısının 2,6 milyon olduğunu kaydetti. Kayıtlı elektronik posta (KEP) adresi sayısının 2,8 milyona ulaştığını belirten Uraloğlu, 'Vatandaşlarımızın yaklaşık yüzde 78'i Twitter, yeni adıyla X, Instagram, YouTube, Facebook gibi sosyal medya mecralarından en az birini kullanıyor' dedi.

Sosyal Medya Şirketlerinin Temsilcilik Kurmaları

Bakan Uraloğlu, Türkiye’den günlük erişimi 10 milyondan fazla olan yurt dışı kaynaklı sosyal ağ sağlayıcılarının temsilcilerinin gerçek kişi ya da tüzel kişi olmasına yönelik düzenleme yapıldığını belirtti. Uraloğlu, temsilcilerin teknik, idari, mali ve hukuki sorumlulukları haiz olmasının zorunlu tutulduğunu anlattı.

Uraloğlu, şu bilgileri paylaştı: 'Temsilci atansın dedik ve o temsilcinin neler yapması gerektiğiyle ilgili belli kurallar koyduk. Ancak geçmişte atanan temsilcilerin bizim istediklerimizi yapma kabiliyetinde olmadığını gördük. Şimdi hem yeterli, yetkin bir temsilci hem de verilen talimatları uygulayacak yetkinliğe sahip temsilciler atandı. Ülkemizde günlük erişimi 10 milyondan fazla olan sosyal ağ sağlayıcıları YouTube, TikTok, Facebook, Instagram ve X’tir. Hepsi şirketlerini kurdu, en son bunu kuran X’tir ve şu anda bizim mevzuatımıza göre istediklerimizi yapma noktasında yasal mevzuat çerçevesinde istediklerimizi yaptırdığımızı söyleyebilirim.'

Geçen hafta yapılan komisyonda, Rekabet Kurumu ve Kültür ve Turizm Bakanlığı Telif Hakları Genel Müdürlüğü temsilcileri de sunum yapmıştı.

Kaynak: ANKA