Erkılınç: “Güç Birliğine Gidenler Dengesini Kurdu”

Basın İlan Kurumu (BİK) Genel Müdürü Cavit Erkılınç’ın 11 Mayıs Pazar günü ilk durağı Antalya olan süreli yayın temsilcileriyle gerçekleştirdiği toplantıların yeni adresi bu kez de Gaziantep oldu. Güç birliği çağrısının nihai hedefine dikkat çeken Erkılınç, “Güç birliği, mevcut ilan ve reklam ekosistemi karşısında işletmelerin mali yapısını güçlendirmeyi amaçlıyor” dedi.
Erkılınç: “Güç Birliğine Gidenler Dengesini Kurdu”

BİK Genel Müdürü Cavit Erkılınç, Gaziantep, Kahramanmaraş, Kilis ve Şanlıurfa’da Kurum görev alanında bulunan gazete ve internet haber sitesi temsilcileriyle bölge toplantısında buluşarak sektördeki sorunları, çözüm önerilerini ve sundukları katkıları değerlendirdi. Antalya toplantısındaki yüksek nitelik ve “güç birliği” çağrısını yineleyen Erkılınç, bölge gazetelerine sağladıkları destekler hakkında bilgiler verdi.

Gaziantep’te bir otelde gerçekleştirilen toplantıda Genel Müdür Erkılınç, bölgede 31 gazete ve 16 internet haber sitesinin resmî ilan ve reklam yayımladığını aktararak, bu süreli yayınlara 2025 yılının ilk 3 ayında 50 milyon 877 bin 201 TL’si resmî ilan, 12 milyon 276 bin 662 TL’si resmî reklam olmak üzere toplam 63 milyon 153 bin 863 lira kaynak aktarıldığını belirtti.

Son 6 ayda Afyonkarahisar, Balıkesir, Bursa, İzmir, Konya ve Tekirdağ’da düzenlenen bölge toplantılarında süreli yayın temsilcileri ile buluştuklarını bildiren Erkılınç, Antalya’da başlayan ikinci turun, sırasıyla Adana, Gaziantep, Malatya ve Diyarbakır toplantıları ile son bulacağını ifade etti.

Erkılınç Güç Birliğine Gidenler Dengesini Kurdu 2

Yerel Yayınlarda Güç Birliği ve Yüksek Nitelik Hedefi

Erkılınç, internet haber sitelerinin süreli yayın statüsüne alınması için kurum olarak verdikleri mücadelenin kamuoyunda geniş yankı uyandırdığını belirterek, şunları söyledi:

“İlk günden itibaren aynı şeyi söylüyoruz. Gazeteyi ve internet haber sitesini birlikte yürütebilen, her iki mecrada da nitelikli yayın yapabilen, gerçekten istihdam oluşturan ve fark yaratanlar başımızın tacıdır. Sürekli olarak ekonomik gerekçeleri önümüze sürenler için dijital yayıncılık önemli bir fırsattır. Maliyetler düşük ve avantajlar fazladır. ‘Mesleğinizden olmayın veya mesleğinizi zedelemeyin, gelin yolunuza internet haber sitesiyle devam edin’ diyoruz. Ne yazık ki aradan geçen 2 yılda bunu dahi başaramadık. ‘Gazeteye muhabir bulamıyoruz, asgari kadro şartını düşürün’ diyenler ne hikmetse internet haber sitelerinin kadrolarını doldurdu. Elbette süreçte 30’un üzerinde şehrimizde çok doğru karar veren yayınlarımız da oldu. Bu şehirlerdeki yayınlarımız ‘güç birliğine’ giderek gelir-gider dengesini makul ve sürdürülebilir bir noktaya taşıdılar. Gaziantep ‘güç birliği’ne gitme uygulamasında önemli bir başarıya imza attı. Bir kez daha aklıselim davranan yayınlarımızı kutluyorum.”

Bülten Haberciliği ve Düşük Nitelik Sorun Teşkil Ediyor

Erkılınç, tüm illerdeki yayınlarda en büyük sorunun, “bülten haberciliği” anlayışının sektörde yaygınlaşması ve bunun mesleki bir norm haline gelmesi olduğunu vurguladı. Sorunun arka planındaki birçok nedene vakıf olduklarını belirterek, “Birincisi, kadrolarda çalışıyor gösterilen fikir işçilerinin birçoğunun gerçekte çalışmaması, çalışanların da mesleki tecrübelerinin az olmasıdır. Günümüzdeki en değerli şey bilgi ve bunun yanında tecrübe. Kadrolarda kıdemli ve kıdemsiz dengesi titizlikle kurulmalıdır. Oysa yayınlarımız özellikle tecrübesiz arkadaşlarımızı tercih ediyor ki asgari ücretle, hatta daha altında çalıştırabilsinler. Hastaneye gitsek en tecrübeli doktorun bizi muayene etmesini, çocuğumuzun dersine okulun en iyi öğretmelerinin girmesini beklerken konu kendi verdiğimiz hizmete gelince kurumsal ve mesleki itibarımızı nedense umursamıyoruz. Israrla çalıştıracak gazeteci bulunulamadığından yakınılıyor, açıkçası bu çok inandırıcı gelmiyor. Emeğinin karşılığı verildikten sonra çalışılacak gazeteci mutlaka bulunur, yeter ki samimiyet olsun. Bir diğer mesele bazı yayın sahiplerinin başka işlerinin olması. Gazeteciliği; bir kartvizit, ek iş veya dilimin varmadığı başka amaçlar için araç olarak görmeleri. Tüm bunlar bir araya gelince bülten haberciliği de kaçınılmaz oluyor” diye konuştu.

Erkılınç, 20-25 yıl önce resmî ilan gelirlerinin reklam gelirleriyle neredeyse eşit seviyede olduğunu, hatta yaygın basında reklamların daha baskın olduğunu belirtti. Ancak mecra çeşitliliğinin artmasıyla birlikte, resmî ilan odaklı yayıncılık anlayışının ve kolaycılığın sektörde dengeyi bozduğunu, bunun sonucunda ise reklam gelirlerinin neredeyse tamamen erdiğini ifade etti.

Erkılınç Güç Birliğine Gidenler Dengesini Kurdu 3

Nitelikli Gazetecilik İçin Güç Birliğine ve Yatırımın Önemine Vurgu

“Güç birliği”ne doğru adım atan ve atmaya hazırlanan bazı yayınlarda yanlış bir anlayışın ortaya çıktığını belirten Erkılınç, uygulanan modelin iki aşamadan oluştuğunu ve özellikle yayın sayısının fazla olduğu şehirlerdeki azalmanın asıl hedef olmadığının altını çizdi.

Erkılınç, “Yayınlarımız arasında konuşuluyor, duyuyoruz. ‘Basın İlan Kurumu güç birliği çağrısı yaptı, biz de bu çağrıya uyduk. Yine basmadan, satmadan, fikir işçisi çalıştırmadan yolumuza devam ederiz. Kurum da önerisini yerine getirdiğimiz için ses çıkarmaz’ diyenler var. Gazi şehirden, böyle düşünen yayınlarımıza bir kez daha sesleniyorum ve dostane bir şekilde uyarmak istiyorum. Güç birliği yapılarak şehirlerde yayın sayısının azaltılması; mevcut ilan ve reklam ekosistemi karşısında pozisyonumuzu değiştirerek, işletmelerin mali yapısını güçlendirmeyi amaçlıyor. Birinci aşama tamamlandıktan sonra bu yayınlarımızın artık yapması gereken kazandıkları ekonomik güçle insan kaynağına yatırım yapmalarıdır. Çalışan sayısını asgarinin üzerine çıkarmaları; kıdemli ve usta diyebileceğimiz gazeteci sayısını artırmaları gerekmektedir. Diğer taraftan teknoloji başta olmak üzere tüm alt yapı ihtiyaçlarını vakitlice karşılamalarıdır. Tüm bunların bir sonucu olarak baskı kalitesi ve sayfa sayısı yüksek, içeriği zengin, gündem belirleyen, nitelikli ve okunabilir gazetelere kavuşmaktır. İstihdam ve nitelik artmadığı müddetçe sonuca varamamış oluruz. Nihai hedefimiz budur, aksini düşünmek hem onlara hem de bizlere ne yazık ki kaybettirir. Ne aldatalım ne de aldanalım” ifadelerini kullandı.

Erkılınç, basılı gazetecilikteki olumsuz alışkanlıkların internet haber sitelerine yansımaması için defalarca çağrıda bulunduklarını ancak istenilen sonuca ulaşamadıklarını belirtti. Hatalardan ders alınmadığı sürece, kronikleşen sorunların çözülemeyeceğine dikkat çekti.

Toplantıya katılan Genel Müdür Yardımcısı Oğuz Akçakoca ve Gaziantep Bölge Müdürü Hikmet Said Güngör de görüşlerin paylaşılmasına ve soruların yanıtlanmasına katkı sağladı.

Bir sonraki Gazete ve İnternet Haber Sitesi Temsilcileri Bölge Toplantısı ise 15 Mayıs 2025 Perşembe günü Malatya'da gerçekleştirilecek.

Kaynak:Haber Merkezi

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.