Bilim İnsanı Gökçin Çınar Başarısı Amerika’yı Salladı

ABD’de bulunan Michigan Üniversitesi Havacılık ve Uzay Mühendisliği Bölümü’nde görev yapan 34 yaşındaki Türk bilim insanı Dr. Gökçin Çınar, sürdürülebilir havacılıkta yaptığı yenilikçi çalışmalarıyla dünyanın en saygın havacılık ödüllerinden olan "Lawrence Sperry Ödülü"ne layık görüldü. Amerikan Havacılık ve Uzay Enstitüsü (AIAA) tarafından her yıl sadece bir kişiye verilen bu ödül, 35 yaş altı bilim insanlarına yönelik havacılık ve uzay alanında verilen en prestijli ödül olarak biliniyor.
Dr. Çınar'ın Başarıları Ödüllerle Taçlandı
Daha önce hibrit-elektrikli uçaklar üzerine yaptığı yenilikçi araştırmalarla dikkat çeken Dr. Çınar, 2022 yılında AIAA ve Elektrik ve Elektronik Mühendisler Enstitüsü (IEEE) tarafından ortak düzenlenen sempozyumda "En İyi Makale" ödülünü kazanmıştı. Başarılarına devam eden Dr. Çınar, 2024 yılında da yine AIAA’dan iki ayrı "En İyi Makale" ödülü daha kazanarak toplamda üç ödüle ulaşmıştı.
Hibrit-Elektrikli Uçaklara NASA’dan Destek
Dr. Çınar’ın öncüsü olduğu hibrit-elektrikli uçak tasarımları ve sürdürülebilir havacılık çalışmaları, Amerika Birleşik Devletleri’nin uzay ve havacılık dairesi NASA’dan fon desteği alıyor. Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) Havacılık ve Uzay Mühendisliği mezunu olan Dr. Çınar, doktorasını Georgia Tech Üniversitesi’nde elektrikli ve hibrit-elektrikli uçak tasarımları üzerine yaptı. Üç yıl boyunca Georgia Tech’te araştırmacı olarak görev aldıktan sonra, Ocak 2022’de Michigan Üniversitesi akademik kadrosuna katıldı.
Küresel Isınmaya Karşı Hibrit ve Elektrikli Uçaklar
Havacılık sektörünün küresel ısınmaya etkilerini azaltmak amacıyla hibrit-elektrikli uçak teknolojilerine yoğunlaşan Dr. Çınar, "Küresel havacılık endüstrisi 2019 yılında 915 milyon ton karbondioksit salınımı yaptı. Bu oran, ulaşım sektöründeki toplam emisyonların yüzde 12’sine denk geliyor. Havacılığın geleceğinde talebin artmaya devam edeceği düşünülürse, acil olarak sürdürülebilir çözümler geliştirmemiz gerekiyor" ifadelerini kullandı.
Elektrikli Uçak Teknolojileri İçin Yoğun Çalışmalar Sürüyor
Henüz seri üretimi olmayan elektrikli uçakların geliştirilme sürecinin uzun yıllar aldığına dikkat çeken Dr. Çınar, "Geleneksel uçak tasarımları için yaklaşık 15 yıllık bir süreç gerekiyor. Şu anda pek çok şirket uçuş gösterimleri ve testlerle çalışmalarına devam ediyor" şeklinde konuştu.
NASA Destekli Açık Kaynaklı Yazılım Geliştirdiler
Dr. Çınar, üç yıl önce Michigan Üniversitesi’nde kurduğu araştırma grubuyla sürdürülebilir havacılığa yönelik yenilikçi projelere imza atıyor. "Integrated Design of Efficient Aerospace Systems Laboratory" adlı grubu ile geçtiğimiz yıl NASA'nın desteğiyle herkese açık, ücretsiz bir uçak tasarım yazılımını geliştirdiklerini ifade eden Dr. Çınar, yazılımın herkes tarafından kullanılabildiğini dile getirdi.
Atatürk'ün Sözü İlham Kaynağı Oldu
Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk'ün "İstikbal Göklerdedir" sözünü kendine kılavuz edindiğini belirten Dr. Çınar, hedefinin havacılığın küresel ısınmaya olan etkisini kalıcı biçimde azaltmak olduğunu söyledi. Çalışmalarının amacını, 2030 yılında kullanıma girebilecek, kısa ve orta menzilli elektrikli uçakların geliştirilmesi olarak özetleyen Çınar, paralel hibrit-elektrikli itki sistemlerinin yakıt tüketimini ciddi oranda azaltabileceğine dikkat çekti.
Kaynak:Haber Merkezi
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.