Antalya Şoförler Odası’ndan Antalya Büyükşehir Belediyesi’ne dava. Antalya Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği (AESOB) Yönetim Kurulu Üyesi olan Antalya Şoförler Odası Başkanı Mehmet ali Alkan, bulunan elektrikli scooter kullanımının durdurulması talebiyle dava açtı. 

TAG davası süren Başkan Alkan davaya ilişkin “Şehrimizde bulunan elektrikli scooter kullanımının denetimsiz ve kamu yararına aykırı olması nedeni ile, Antalya Büyükşehir Belediyesi aleyhine davamızı ikame etmiş bulunmaktayız. Şehrimizin altyapısının bisiklet ve elektrikli scooter kullanımına uygun hale getirilmesine kadar, faaliyetlerinin durdurulması talepli dilekçemizi Antalya İdare Mahkemesi’ne sunduk. Hem esnaf kardeşlerimizin hakkını hem de vatandaşımızın hakkını savunmaya devam ediyoruz” açıklaması yaptı. 

MART TAG DURUŞMASI MART'TA YAPILDI 

Antalya Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası, Martı TAG'a karşı da dava açmıştı. Davanın ilk duruşması, 27 Mart 2024 Çarşamba günü Antalya Adliyesi'nde gerçekleşmişti. Alkan, şimdi de elektrikli scooter kullanımının durdurulması talebiyle Antalya Büyükşehir Belediyesi’ne dava açtı.

Antalya Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi Genel Kurulu’nun 7 Şubat 2024 tarih 2024/02-02 sayılı 28 Mart 2024’te tebliğ edilen kararını yargıya taşıyan Antalya Şoförler Odası, ilçelerde elektrikli scooter sayısını ve süresini düzenleyen kararın hukuka aykırı olduğunu savundu. Antalya Nöbetçi İdare Mahkemesi’ne açılan davanın avukatı Ömer Can Ataş olurken, dava dilekçesi 3 Nisan 2024’te nöbetçi mahkemeye sunuldu.

UKOME KARARI YARGIYA TAŞINDI 

Dava dilekçesinde “Davaya konu idari işlemde, Antalya Büyükşehir Belediyesi sınırları içerisinde faaliyet gösteren elektrikli skuter sayılarının düzenlenmesinde önceki UKOME Genel Kurul kararları ile uyumlu şekilde skuter sayısı artırımı yapılmamıştır. 16/12/2022 tarihinde verilen skuter sayılarına, nüfusa dayalı herhangi bir planlama gözetilmeden davalı idare tarafından rastgele elektrikli skuter sayısı artırımı yapılmış, artırım yapılması sebebi/gerekçesi bulunmadan içi boş şekilde idari işlem tesis edilmiştir. İdarenin bu işlemini hukuki, beşeri, ekonomik sebeplerle gerekçelendirmesi gerekmektedir. Davaya konu idari işlemde, söz konusu belirlemelere ilişkin alınmış ilke kararları bulunmamaktadır” denildi. 

KAMU YARARI İHLAL EDİLDİ 

Dilekçenin devamında kamu yararı bulunmadığı iddia edilen karar ilişkin şunlar belirtildi: “Davaya konu idari işlemde, UKOME yetkilileri ve komisyon üyeleri tarafından kamu yararının bulunup bulunmadığına dair; bölgenin ekonomik demografik ve diğer şartlarına (örneğin nüfusa göre veya yolcu saylarının yoğunlaştığı alışveriş merkezleri, otogar, havaalanı, işmerkezleri vb göre yapılan belirlemeler) göre herhangi bir araştırma raporu hazırlanmadan söz konusu idari işlem tesis edilmiştir. Davalı idare, elektrikli skuter sayılarını arttırmadan önce öncelikle, Elektrikli Skuter Yönetmeliği'nin 5 inci maddesi uyarınca belirlenmiș olan kurallara uyulup uyulmadığını tespit etmesi gerekir iken, bunu hiçe sayarak bir çok ihlal olmasına rağmen bir de elektrikli skuter sayılarını arttırarak, kamu yaşamını büyük bir tehlikenin içine itmiştir. Antalya’da olağan gündelik hayatta defalarca vatandaş olarak, elektrikli skuterın bisiklet yolu olmasına rağmen tașıt yolunda sürüldüğüne, otoyol şehirlerarası karayolları ve azami hız sinir 50 km/s üzerinde olan yollarda kullanıldığına park edildiğine, ikiden fazlasının bir tașıt yolunda yanyana sürüldüğüne, kaldırımlarda -yaya yollarında- sürüldüğüne, kamu nizamını bozacak özel mülkiyeti ihlal edecek ve yayalar engelliler veya hareket kısıtlılığı olan kişilerin güvenli ve bağımsız hareketlerini araç ve yaya trafiğini engelleyecek şekilde park edildiğine, sürücü dışında başka kişilerin taşındığına, çok kez şahit olmaktayız. Tüm bu açıklanan nedenler kamu yararına olma aksine, kamu zararına olmakta, toplum sağlığını ciddi anlamda riske etmektedir. Yerel ve genel basında defalarca elektrikli skuterları yönetmelik hükümlerine uymaması nedeni ile kaybedilen_ canlarımızla karşı karşıya kalmaktayız. Davalı idare denetim konusunda yetersiz kalmasına rağmen, üstüne bir de elektrikli skuter sayısını arttırmıştır. Tüm bu açıklamalar ışığında, idari işlemin kamu yararına uygun olmadığı açık ve sairdir. Takdir yetkisini aşarak, idari işlemin maksat unsuru her zaman kamu yararı olmak durumundadır. Kamu yaranı her bir işlem bakımından farklı biçimlerde tezahür edebilir. Esasında başka bir külfetten kaçmak ya da bir başka amacı gerçekleştirmek için işlem tesisi söz konusu olduğu zaman bu durum "usul saptırması" olacaktır. UKOME Genel Kurulu, iptale konu idari işlemi ile kamu gücünü keyfiyete dayalı kullanarak, yaptım oldu niteliğinde bir karar ile hiçbir komisyon raporu olmadan ve hiçbir araştırma yapmadan salt sübjektif görüş ile usul ve yasaya aykırı şekilde idari işlem tesis etmiştir. Tesis edilen bu usule ve yasaya aykırı işlem neticesinde kamu yararı ihlal edilmiştir.”

Kaynak: KAMER DURDU