4 yıl aradan sonra Antalya Uluslarası Piyano Festivali ile yine iç içeyim. Festivalin basın toplantısı için “Kubi” haber verdiğinde epey heyecan yaptım. Toplantı için otele gittiğimde festivalin Genel Sanat Yönetmeni Gürer Aykal ile karşılaştık. Aynanın karşısında, sanki bir konsere çıkıyormuşçasına kıyafetini düzeltiyordu. (Sanatçı hassasiyeti işte.)

Yakaladım ya kaçırır mıyım? Hemen sordum: “Etkinlik sayısının azalmasını “nitelik olarak açıklayabilir miyiz hocam?”

“120 civarında sanatçıyla festival yapılıyordu, bu yıl 480 sanatçı var. Evet nitelik önemli” dedi. Uzatıp meşgul etmedik. Nasılsa toplantıda da soru- yanıt bölümü olacaktı. Önce “piyano çalan başkan” Menderes Türel anlattı, sonra Aykal.

Aykal salon serzenişinde bulundu, atlamadım. Sorumu buradan sordum: “Bir klasik müzik konseri salonu en fazla kaç kişilik olmalı akustik açısından? (Ben 600- 800 diye biliyordum. AKM 1997’de yapılırken “Türkiye’nin en iyi akustiğine sahip salon” olduğu otoriteler tarafından kabul edilmişti ve 800 kişi sayısına vurgu yapılmıştı.)

Aykal “800- 1.000 kişi. Ama artık 1.200 kişilik salonlarda yapılıyor. Evet ‘1.400’ hatta ‘1.600’ diyen var ama ben doğal akustik açısından bunu kabul etmiyorum” dedi.

Şimdi gelelim sanatın siyasete kurban giden tarafına.

Menderes Türel, 18 yaşına girip rüştünü ispat eden festivalin tam yarısının, yani 9 yılının kendi başkanlığında geçtiğini, hatta “uluslarası” statüye kendi döneminde karar verildiğini hatırlattı.

Benim çok sevdiğim, ülkemizin “umut veren genci” olarak tanıyıp sevdiğim Emre Elivar bu yılki festivalin en anlamlı konserinde çalacak. 10 Kasım günü; “Cumhuriyet Dönemi Bestecileri” etkinliği olarak hazırlanan gecede Ulvi Cemal Erkin’in eserlerini çalacak.

Erkin mi?

 “Türk Beşleri” arasında yer alan çağdaş müzik bestecisi ve müzik öğretmeni. Birinci kuşak çağdaş Türk müziği bestecileri arasında yer alan Erkin, opera dışında hemen bütün formlarda yapıtlar vermiş verimli bir bestecidir. 

“Türk Beşleri” nerden mi çıktı?

Ulvi Cemal Erkin, Cemal Reşit Rey, Ahmet Adnan Saygun, Hasan Ferit Anlar ve Necip Kazım Akses. Taptaze Cumhuriyetin pırıl pırıl yetenekleri. 

En bilinen eseri “Köçekçe.” Size bişey anımsatmadıysa buyurun linki. https://www.youtube.com/watch?v=yY3wAeGzzR8

 

Bu festivalde Kepez Belediyesi’nin çocuk kemancıları da var. Ama beni en çok ilgilendiren etkinliklerden biri de 1997 yılında hayatımızda ilk kez gördüğümüz çift piyano performansını AKM açılış programında izlediğimiz Pekinel kardeşleri tam 20 yıl sonra yeniden izleyecek olmak.

Sen bilirsin.