Taşeron işçi konusu ise, 4734
sayılı Kamu İhale Kanunu gereğince Temizlik, Güvenlik vb hizmetler için Kamunun
özel sektörden alacağı hizmetler için 19. maddeye göre ihale edilerek
çalıştırılacak işçileri tanımlamıştır.
Yani Kent meydanı kaç kişi temizleyecek ise o kadar işçi alım ihalesi açılacak
ve ihaleyi alan firma üzerinden bu işçiler, tüm giderleri devlet tarafından
karşılanmak üzere, ihaleyi alan firmaya %5 müteahhitlik kârı verilerek istihdam
edilmektedir..
900 bini bulduğu söylenen bu işçiler, şimdi kadroya geçirilmeye, yani devlet
güvencesine alınmaya çalışılmaktadır. Diye bilinmektedir
696 sayılı KHK'nın 17. maddesi
ile "- 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü
maddesinin (B) fıkrasına aşağıdaki paragraflar eklenmiş ve (C) fıkrası
yürürlükten kaldırılmıştır."
Burada 657'nin 4.C maddesi
istihdam edilen geçici işçiler, 4.B maddesine göre istihdam edilecektir. Oysa
4.B'de istihdam -4.B) Sözleşmeli personel:(1)
Kalkınma planı, yıllık program ve iş programlarında yer alan önemli projelerin
hazırlanması,
gerçekleştirilmesi, işletilmesi ve işlerliği için şart olan, zaruri ve istisnai
hallere münhasır
olmak üzere özel bir meslek bilgisine ve ihtisasına ihtiyaç gösteren geçici
işlerde, Bakanlar Kurulunca
belirlenen esas ve usuller çerçevesinde kurumun teklifi ve Devlet Personel
Başkanlığının
görüşü üzerine Maliye Bakanlığınca vizelenen pozisyonlarda, mali yılla sınırlı
olarak sözleşme ile
çalıştırılmasına karar verilen ve işçi sayılmayan kamu hizmeti görevlileridir.
" şeklinde tanımlanmaktadır.
Yani "işçi sayılmayan kamu
hizmeti görevlileridir. şeklinde tanımlanmaktadır."
Yine Taşeron işçiler ile ilgili
olarak TRT, Devlet Tiyatroları, BOTAŞ, ÇAYKUR gibi 69 kurum çalışanı bu
düzenlemenin dışında tutulmuştur.
Bu KHK ile yapılan düzenleme
sadece Bakanlıklar, Belediyeler ve Üniversiteleri kapsamaktadır.
Bu kapsamda kadroya alınacağı
söylenen kişilere ilişkin karar da şöyledir:
"OHAL kapsamındaki 696 sayılı KHK ile taşeron işçilerin sürekli işçi kadrosuna
geçmesi, 4 Aralık 2017 itibarıyla çalıştırılmakta olanları kapsayacak. İşçiler,
on gün içinde çalıştıkları idarenin hizmet alım sözleşmesinin yapıldığı birime,
sürekli işçi kadrolarında istihdam edilmek üzere yazılı başvurabilecek. Kamu
Kurumları'nda çalışan geçici personel 90 gün için de işe alınacak.
Taşeron işçiler, sürekli işçi kadrosuna geçebilmek için yazılı ve/veya sözlü ya
da uygulamalı sınava alınacak. Sınavda başarılı olanların kadroya geçirilmesine
ilişkin süreç 90 gün içinde sonuçlandırılacak."
Uygulama ve kafa karışıklığı had
safhadadır. TEOG sınavları ile ilgili değişiklikler nasıl saat başı yapıldı
ise, bu uygulama ile değişiklikler de sık sık yapılacaktır.
2019'a kadar bir şekilde sorunlar
halledilir ise, zaten 2019'dan sonra 657 sayılı D.Memurları Kanunu zaten
değişecek ve tüm çalışanlar sözleşmeli yapılacaktır.
Sözleşmelerin yenilenmesi ise performans esasına göre yapılacak. İki yıl üst
üste olumlu performans göstermeyen kişilerin sözleşmeleri yenilenmeyecektir.
İster Devlet Memuru, ister
işçisi, ister sözleşmeli personeli olsun, tün çalışanların iş güvenceleri
ortadan kalkacaktır.
Özet.1-DMK yasasında yapılan KHK
değişikliği ile, 4.C- geçici/mevsimlik işçi kaldırılıyor. Bu çalışanlar,
4.B-Sözleşmeli personel statünde istihdam edileceklerdir. Bu sözleşmeler de, ya
ihale süresini (en çok 3 yıl) kapsayacak, ya da birer yıllık
yapılacaktır.
2-Çalışanın güvencesi, işverenin vicdanına kalacak ve iki dudağının arasından
söze bakacaktır.
3-Mevcut sözleşmeli personel statüsünde(4.B) istihdam için, yasada bir değişik
yapılamak zorundadır. Çünkü alınacak kişilerin nitelikleri, bu maddede
tanımlanan şartlara uymamaktadır.
Sorun yeni sorunlara gebedir.
Çözüm: Çözüm ise, sosyal devlet
politikalarındadır. Bu ise mümkün değildir. Çünkü bu politikaları uygulayacak
siyasi iktidarları, hiç kimse iktidara getirmeyi istemez, taşeron işçiler bile
böyle bir iktidara oy vermez, diye düşünürüm.
(Not: bu sorunların çözümüne ilişkin politikalar üretilmiş ve ana muhalefet
partisin eski-yeni yöneticilerine verilmiştir) .
Dost acı
söyler.