Hayaller hurdaya nasıl dönüştü? (3) *

  • Ziya Nur Sezen

    Ziya Nur Sezen Yazı Arşivi
    7 Ağustos 2021 /   620 Okunma

    Hayaller hurdaya nasıl dönüştü? (3) *

    Bunun yanı sıra 10 Temmuz'da Muğla'nın Dalaman ilçesinde çıkan ve Göcek'e kadar uzanan orman yangını, 17 saatte kontrol altına alınabildi. Türk Hava Kurumu Genel Sekreteri Rafet Yavuz yaptığı açıklamada, THK'nın Göcek yangınına neden müdahale etmediği ile ilgili "İki uçağımız göreve hazırdı ama gerek yok dendi" dedi.

     

    Yavuz, buna gerekçenin, Orman Bakanlığı ile her yıl yapılan sözleşmenin 2019'da yenilenmemiş olabileceğini de sözlerine ekledi.

     

    "Olası yangınlarda 3 veya 4 merkezde uçaklarımızı hazır edip anında müdahale ediyorduk" diyen Rafet Yavuz, "Fakat 2019 yılı için Orman Bakanlığı ile sözleşme imzalama imkanını bulamadık. Sebebi maliyetlerin yükselmiş olması ve ihalelerin kamuoyuna, yerli ve yabancı firmalara açık olması sebebiyle mali konularda zorluk yaşamamızdı" açıklamasını yaptı.

     

    Bu olaydan bir ay sonra İzmir, tarihinin en büyük yangınını gördü. 

     

    18 Ağustos öğlen saatlerinde başlayan yangın, 2 gün 5 saatlik çalışma sonrası söndürülebildi.

     

    Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli, yangında 500 hektarlık alanın zarar gördüğünü söylerken, İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı "Bizim yaptığımız tespitler 5 bin hektar alanın üzerinde bir alanın yanmış olduğunu gösteriyor" diye konuştu.

     

    "THK'nın uçakları neden kullanılmıyor?" sorusu en çok bu yangın sonrası yükseldi.

     

    Bu yangın sırasında Bakan Pakdemirli'nin sorular karşısında, tarihe "Vizontele açıklaması" olarak geçen cevabı ise çok tartışılmıştı:

     

    “Benim teşkilatım bunlarla uçmak istemiyor, nokta. Memuriyeti olan insanlar ‘Ben bu uçağa binmem, beni memuriyetten atın, ben yine de bu uçağa binmem' diyor. Belge üzerinde ne olursa olsun bu uçaklar artık emniyetli olarak addedilmiyor. Hele ki bu saatten sonra, devletin bir Bakanı, ‘Biz bu uçakları emniyetli bulmuyoruz’ demişse konu bitmiştir.

     

    En büyük filo nedir? Hani neredeymiş 20 tane uçak nerede? 6 tane apronda uçak gözüküyor, 3 uçağın içine kuşlar yuva yapmış, motor yok. Vizontele'de açıyorlar ya hani ‘motor yok' diyorlar, öyle. Böyle bir trajikomik tiyatro ile karşı karşıyayız. Hükümete siyasi bir saldırı var.”


    22 Ağustos 2019'da bir kez daha konuşan Pakdemirli, "Türk Hava Kurumu, siyasetin oyuncağı olmuş, ana muhalefet partisi ile birlikte hareket etmektedir" dedi bu kez de.

     

    Konuşmasında Türk Hava Kurumu'nun (THK) finansal sıkıntıda olduğunu belirten Bakan Pakdemirli, THK'dan yapılan açıklamalara ilişkin "4 milyon euro vermedik diye mi böyle oldu?" diye sordu. 

     

    Pakdemirli'nin açıklamasından tam bir hafta sonra Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan da Türk Hava Kurumu hakkında konuştu.

     

    “Türk Hava Kurumu'nun arkasında kim var? CHP'li milletvekili. Onun arkasında CHP. Bunu savunuyorlar ve 'Bakanlık neden Türk Hava Kurumu ile çalışmıyor?' diyorlar. Yahu bu adam zaten mezarlığa dönüştürmüş Türk Hava Kurumu'nu. Oradaki uçakların motorları, pervaneleri yok. Yani rezillik diz boyu. Şimdi büyük ihtimalle şurada, birkaç gün içerisinde orayı da masaya yatıracağız. Yani bu Türk Hava Kurumu ile bir yere varamayız.”

     

    Erdoğan bu açıklamayı, Rusya seyahati sonrası yaptı. Aynı seyahatte, Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin'in davetlisi olarak MAKS-2019 Havacılık ve Uzay Fuarı'nı ziyaret eder ve iki başkan, bugün kullanılan Rus yapımı Be-200 ES uçaklarını incelediler.

     

    12 ton su kapasiteli B-200ES amfibi yangın söndürme uçağı, 17-22 Eylül'de gerçekleşen Teknofest 2019'da görücüye çıkar, ilk testini de 30 Eylül'de, Manisa'daki Soma Sevişler Barajı'nda gerçekleştirir.

     

    Ne ilginçtir ki, aynı Teknofest'te, Türk Hava Kurumu'nun yangın söndürme uçakları da gösteri uçuşu yapar ve büyük takdir toplar.

     

    Ancak iş gerçek bir yangını söndürmeye gelince, uçakların motorları yok, içlerine kuşlar yuva yapmış diye bu güzide uçaklar havalandırılmazlar.

     

    Bakan Pakdemirli'nin "Belge üzerinde ne olursa olsun bu uçaklar artık emniyetli değil" dediği CL 215 tipi yangın söndürme uçakları ile ilgili yanıt muhalefetten belgelerle geldi.

     

    Ocak 2021'de dönemin CHP Milletvekili Mehmet Ali Çalışkan, 21 Ağustos 2019'da Twitter üzerinden yaptığı açıklamada, 1970'li ve 1980'li yıllarda üretilen 124 uçağın, Batı'da, gelişmiş ülkeler tarafından kullanıldığını söyler ve uçakların 2020 ortasına kadar devam eden "Uçuşa Elverişlilik Raporları"nı paylaşır. 

     

    Çalışkan, "THK uçaklarının eski kullanılamaz ve emniyetsiz olduğunu belirtmek Türkiye'de Hava Yolları dahil tüm sivil uçuşları töhmet altında bırakır. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nü işlevsiz güvenilmez kılar" demişti. 

     

    16 Ekim 2019'da ise Türk Hava Kurumu tarihinde bir ilk yaşandı ve THK Başkanlığına Cenap Aşçı, Adnan Zengin ve Abdullah Kaya'dan oluşan üç kişilik kayyum atandı.

     

    Hemen belirtelim, Cenap Aşçı 63'üncü Hükümette Gümrük ve Ticaret Bakanı olarak görev yapmıştı.

     

    Aşçı, 2020 sonunda yaptığı bir açıklamada, Türk Hava Kurumu'nun 1 milyar 850 milyon lira borcu olduğunu, 10 bankaya olan yaklaşık 1,7 milyar liralık borcun ise yapılandırıldığını söyler. Borçların 2 yıl ödemesiz, 8 yılda ödenmek üzere yüzde 7 faizle yapılandırıldığını duyuran Cenap Aşçı, “İlk ödememiz 2023 yılının ocak ayında başlayacak. Ödemenin olmayacağı 2 yılda sermaye ve yatırım için ihtiyaçlarımızı gidereceğiz, Kurumun faaliyetlerini yeniden canlandıracağız” der.

     

    Aynı yıl Türk Hava Kurumu'nun 11 adet M-18 A/B Dromader uçağı ve depoda bulunan formlu/formsuz malzemeleri satışa çıkarılır.

     

    2021 başında ise, kurumun taşınmazları üzerindeki fiili haciz ve muhafaza işlemleri mahkeme kararıyla kaldırılır.

     

    Ve günümüz… Haydi şimdi de bugünlerde yaşadıklarımıza ve devlet erkânından gelen açıklamalara bakalım.

     

    Arkası yarın…

     

    * Not: Bu yazı dizisi Independent Türkçe kanalında sevgili Gökçen Tuncer’in araştırmaları sonunda yayınladığı “Hayalden Hurdaya” isimli yazıdan geniş çapta yararlanılarak kaleme alınmıştır.

     

    Gökçen Tuncer hanımefendiye teşekkürlerimle…


Yorum Yap