Antalya, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre 2 milyon 426 bin 356 kişi ile Türkiye’nin 4. büyük ili. TÜİK’in 2018 yılı Aralık ayı istatistiklerine göre de Antalya'da trafiğe kayıtlı araç sayısı 1 milyon 60 bin 419…

Hemen hemen her kapıda en az 1 araç var. Bazıları için aman ne güzel. Kişibaşına düşen araç sayısı fazla. Zengin, refah bir kent çıkarması yapılabilir…

Ama gelin görün durum böyle değil…

Bu rakamsal büyüklük Antalya için ağır bir yük. Hem trafik akışı hem otopark sorunu büyük bir yara, Antalya’da…

Toplu taşıma sisteminin cazibesi artırılmadıkça, güzergah planlamaları sağlıklı hale gelmedikçe  kapılardaki araç sayısı artmaya devam edecek…

Oysa hem ekonomi hem de sağlık açısından toplu taşıma, bisiklet kullanımı ve yaya ulaşımı artmalı…

Çevre kirliliğine yol açan motorlu araçların aksine, bisikletleri özendirmek gerekiyor…

Dünyanın farklı coğrafyalarında bakanlar, başbakanlar, devlet başkanları bisikletle görevine giderken, biz de korumalar ordusuyla gidiliyor…

Ama bir yerlerde ‘dur’ demezsek bu gidişat hem kamuya hem vatandaşa geri dönülmez hasarlar bırakacak…

Nitekim bırakıyor da…

Araçlar arttıkça çevreye bırakılan zararlı maddeler artıyor. Artan hava kirliliğiyle belli başlı hastalıklar yaygınlaşıyor. Ki zaten toprak ve su kirliliği artarken eklenen hava kirliliği ile kanser riski de yükseliyor…

Ama gelin görün ki ne hükümet ne yerel yönetimler ne vatandaş sağlıklı bir planlama yapabiliyor…

Toplu ulaşım misal…

Antalya’da mevcut otobüs sayısı sağlıklı planlama ile bu kente hizmette yeterli olmasına rağmen, sırf inattan yeni 200 otobüs alma kararı çıkardı Büyükşehir Belediyesi…

Sonra ne oldu…

Hem kamuya yük hem kente…

Ulaşım Master Planı olmadan yapılan yatırımlar ise cabası…

Ama otopark yatırımı aynı oranda yok…

Yapılması gereken hem toplu taşımayı cazip hale getirmek…

Hem de yayalaşmayı artırıcı, bisikleti özendirici adımlar atmak…

Burada EDS’lerin gelirinin belediyeye bırakılması uygulaması da  aslında iyiniyetle değerlendirilmesi gereken bir uygulama…

Belediyelere gelecek gelirle yol, üst geçit bisiklet yolu vs yapılabilir…

Bunu da sağlıklı düşünmek ve değerlendirmekte fayda var diye düşünüyorum…