Antalya, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)
verilerine göre 2 milyon 426 bin 356 kişi ile Türkiye’nin 4. büyük ili. TÜİK’in
2018 yılı Aralık ayı istatistiklerine göre de
Antalya'da trafiğe kayıtlı araç sayısı 1 milyon 60 bin 419…
Hemen hemen her kapıda en az 1 araç var. Bazıları
için aman ne güzel. Kişibaşına düşen
araç sayısı fazla. Zengin, refah bir kent çıkarması yapılabilir…
Ama gelin görün durum böyle değil…
Bu rakamsal
büyüklük Antalya için ağır bir yük. Hem trafik akışı hem otopark sorunu
büyük bir yara, Antalya’da…
Toplu
taşıma sisteminin cazibesi artırılmadıkça, güzergah planlamaları sağlıklı hale
gelmedikçe kapılardaki araç sayısı
artmaya devam edecek…
Oysa hem ekonomi hem de sağlık açısından toplu
taşıma, bisiklet kullanımı ve yaya ulaşımı artmalı…
Çevre
kirliliğine yol açan motorlu araçların aksine, bisikletleri özendirmek
gerekiyor…
Dünyanın
farklı coğrafyalarında bakanlar, başbakanlar, devlet başkanları bisikletle
görevine giderken, biz de korumalar ordusuyla gidiliyor…
Ama bir yerlerde ‘dur’ demezsek bu gidişat hem
kamuya hem vatandaşa geri dönülmez hasarlar bırakacak…
Nitekim bırakıyor da…
Araçlar arttıkça çevreye bırakılan zararlı
maddeler artıyor. Artan hava
kirliliğiyle belli başlı hastalıklar yaygınlaşıyor. Ki zaten toprak ve su
kirliliği artarken eklenen hava kirliliği ile kanser riski de yükseliyor…
Ama gelin görün ki ne hükümet ne yerel
yönetimler ne vatandaş sağlıklı bir planlama yapabiliyor…
Toplu ulaşım misal…
Antalya’da
mevcut otobüs sayısı sağlıklı planlama ile bu kente hizmette yeterli olmasına
rağmen, sırf inattan yeni 200 otobüs alma kararı çıkardı Büyükşehir Belediyesi…
Sonra ne oldu…
Hem kamuya yük hem kente…
Ulaşım
Master Planı olmadan yapılan yatırımlar ise cabası…
Ama otopark yatırımı aynı oranda yok…
Yapılması gereken hem toplu taşımayı cazip hale
getirmek…
Hem de yayalaşmayı artırıcı, bisikleti
özendirici adımlar atmak…
Burada
EDS’lerin gelirinin belediyeye bırakılması uygulaması da aslında iyiniyetle değerlendirilmesi gereken
bir uygulama…
Belediyelere gelecek gelirle yol, üst geçit
bisiklet yolu vs yapılabilir…
Bunu da sağlıklı düşünmek ve değerlendirmekte
fayda var diye düşünüyorum…