Laik ve Bilimsel Eğitim Platformu (LABEP), eğitimde laiklik ve bilimsellik ilkelerinden uzaklaşıldığı gerekçesiyle harekete geçti. Sivil toplum kuruluşları ve bireylerden oluşan platform, yaptığı açıklamayla mevcut politikalara sert eleştiriler yöneltti. Açıklamada, “Laik ve Bilimsel Eğitim Platformu-LABEP, eğitimde laiklikten ve bilimsellikten uzaklaşılmasına yol açan tüm girişim ve düzenlemelere karşı olan kişiler ve demokratik kitle örgütlerince oluşturulmuştur” dedi.
Cumhuriyet’in devrimci adımları hatırlatıldı
Platform, Cumhuriyet’in kuruluş yıllarında hayata geçirilen devrimlere dikkat çekerek, “Yeni kurulan Türkiye Cumhuriyeti’nde halkçı, aydınlanmacı devrimlerle ümmet yapısından topluma, kulluktan yurttaşlığa geçiş sağlandı. Bu amaçla bireyin aklının özgürleşmesi, dinin istismar aracı olarak kullanılmasının önlenmesi için 30 Kasım 1925 yılında yapılan yasal düzenleme ile tekke, zaviye ve türbeler kapatıldı ve buraların yönetilmesinde kullanılan ve ayrıcalık yükleyen unvanlar kaldırıldı” ifadelerini kullandı.
Açıklamada ayrıca, bu kararın alınmasında Şeyh Sait İsyanı’nın etkisi vurgulanarak şu ifadeler kullanıldı:
“Bu kararın alınmasında Şeyh Sait İsyanının çıkması da önemli bir etken olmuştur çünkü gerek Osmanlı İmparatorluğu’nda gerekse milli mücadele döneminde ve Cumhuriyetin ilk yıllarında tarikatlar tasavvuf kurumu olmaktan öte siyasal bir örgütlenme biçimine evrilmiş ve özellikle milli mücadele döneminde çıkan birçok isyanda tarikatların etkisi olmuştur.”
Eğitim birliği ve laiklik ilişkisinin önemi
LABEP, Cumhuriyet devrimlerinin temel taşlarından biri olan Tevhid-i Tedrisat Kanunu’na da değinerek, “3 Mart 1924 tarihinde çıkarılan Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile eğitim kurumları Milli Eğitim Bakanlığı çatısı altına alınarak eğitim birliğinin sağlanması için atılan devrimci adım, 30 Kasım 1925’te tekke ve zaviyelerin kapatılması ile daha da güçlendirildi ve aydınlanma devriminin önemli sütunlarından biri inşa edilmiş oldu. Tekke ve zaviyeler bulundukları bölgede medreselerle dini eğitim adı altında okul çağındaki çocukları tarikatlara mürit olarak yetiştirmekte iken buraların kapatılması ile Cumhuriyetin okullarında eğitim birliği içinde sınıfsız, ayrıcalıksız, eşit yurttaşlar yetişmeye başladı. Büyük Atatürk’ün tarif ettiği aklı, vicdanı ve bilgisi özgür bireylerin yetişmesi, laik toplum yapısının oluşması için 99 yıl önce atılan bu ilerici ve devrimci adımdan ne acı ki bugün çok uzaklaşmış durumdayız” ifadelerini kullandı.
Milli Eğitim Bakanlığı’na sert eleştiri
Platform, Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in politikalarını hedef alarak şu sert ifadeleri kullandı:
“Laik Türkiye Cumhuriyeti’nde eğitim birliğini sağlamak ve korumakla görevli olan Milli Eğitim Bakanı, tarikat ve cemaatleri ‘dernek ve vakıf’ perdesi altında okullara taşımakta, evrensel tanımlara aykırı şekilde yeniden bir laiklik tanımı yapmakta, her uygulaması ile Cumhuriyetin ilerici ve aydınlanmacı birikimine adeta savaş açmaktadır.”
Açıklamada, Bakan Tekin’in belediyeler tarafından açılan kreşleri mevzuata aykırı bulurken tarikatların medrese ve sıbyan mekteplerine göz yumduğu vurgulayan LABEP, “Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, belediyelerin açmış olduğu kreşlerin mevzuata aykırı olduğunu iddia ederken okullara alternatif olarak tarikatların açtığı medreseleri, sıbyan mekteplerini, kursları görmezden gelmekte hatta savunmaktadır. Türkiye Cumhuriyeti yurttaşları böyle bir bakanı ve bu zihniyeti hak etmemektedir” ifadelerini kullandı.
Özgür düşünce ve bilimin önemi
Eğitimde laiklik ve bilimselliğin toplumsal kalkınma ve barışın temel taşlarından biri olduğu vurgulayan Laik ve Bilimsel Eğitim Platformu, “Uygarlık tarihi göstermiştir ki bireyin aklı özgürleşmeden toplumlarda bilimde, sanatta, kültürde ilerleme; kalıcı ekonomik kalkınma sağlamak ve toplumsal barışı sürdürülebilir kılmak mümkün değildir. Bu bakışla, biz Cumhuriyet aydınlanmasını savunan sivil toplum örgütleri ve kurumlar olarak diyoruz ki yaşamakta olduğumuz yoksulluk ve ekonomik sorunları bu zihniyet beslemektedir. Çözümü ise Atatürk ilke ve devrimleri ışığında laik ve bilimsel eğitimi güçlendirmektir; biz, bu yolda çalışmalarımıza kararlılıkla devam edeceğiz.” dedi.
LABEP YÜRÜTME KURULU
- Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği
- Eğitim-İş
- İstanbul Barosu
- İstanbul Kadın Kuruluşları Birliği
- Tüm Öğretim Elemanları Derneği
- Veli-der
LABEP BİLEŞENLERİ
1-Atatürkçü Düşünce Derneği-ADD
2-Ankara Barosu
3-Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği-ÇYDD
4-Çağdaş Eğitim Vakfı-ÇEV
5-Ege Kadın Buluşması Platformu
6-Eğitim-İş
7-Hasanoğlan Atatürk Öğretmen Okulu Mezunları Derneği
8-İstanbul Barosu
9-İstanbul Kadın Kuruluşları Birliği-İKKB
10-İstanbul Öğretmen Okulu Mezunları Derneği
11-Kadın Araştırmaları Derneği-KAD
12-Kadın ve Mücadele Derneği
13-Köy Enstitülerini Araştırma ve Eğitimini Geliştirme Derneği
14-Memleket Sevdalıları Derneği
15-Öğretmen Okulları, Öğretmen Liseleri, Eğitimciler Birleşme ve Dayanışma Derneği
16-Türkiye Çağdaş Yaşamı Destekleme Vakfı-TÇYDV
17-Türk Üniversiteli Kadın Dernekleri-TÜKD
18-Tüm Öğretim Elemanları Derneği-TÜMÖD
19-Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği-YKKED
20-Veli Der
21-İTÜ Birliği
22-EKOEVO
23-İlerici Kadınlar Derneği