Basın toplantısına başta İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Antalya Şube Başkanı Mehmet Soner Akdoğan olmak üzere Yönetim Kurulu üyelerinden, Mustafa Koç, Ali Erman Aydın, Hatice Onay Halil Can Çivik, Sadullah Kabakuşak, Volkan Soysal, İbrahim Koç ve Ayşenur Kalaycı katıldı. Toplantıda 17 Ağustos depremi, İnşaat mühendisliği eğitimi, kontenjanlar, proje üreten mühendislerin sorunları, şantiye şefliği, ulaşım, deprem master planı çalışmaları gibi önemli konulara değinen İMO Başkanı Akdoğan, “Bugün maalesef Antalya kimliksiz bir şehir olma yolunda hızla ilerliyor. Burada tamamen ranta dayalı imar planları yapılıyor. Herkesin 2B’den çevirdiği alanlar kendisine ruhsatlandırılıp projelendiriliyor. Bu kente bizim daha fazla ihanet etmememiz gerekiyor. Bizler kente katkı koymaya mesleğimizin sorunlarını dile getirmeye, bunlarla ilgili mücadele etmeye devam edeceğiz. Bu kent dünyanın en güzel kenti. Bu anlamda bu kente hepimizin sahip çıkması gerekiyor” dedi. 

 

“ULAŞIM MASTER PLANI REVİZE EDİLMELİ”

     “Antalya bir dünya şehridir ve Antalya bir şehirden daha ilerisidir” diyen Akdoğan, “Yurtdışına gittiğiniz zaman Antalya, İstanbul ile birlikte Türkiye’nin en çok tanınan şehridir. Nüfus yoğunluğu olarak sadece yaşayandan çok Antalya yaklaşık yılda 20 milyon insanı ağırlayan bir kent. Her geçen gün plansız büyüyen Antalya yeni yeni sorunlara gebe oluyor. Yani 2000 yılındaki Antalya’yla bugün geldiğimiz 2022 yılındaki Antalya’yı kıyasladığımızda bile yanlış programlandığını, planlandığını görebiliyoruz” dedi. Sadece mesai saatlerinin başlangıç ve bitiş saatlerinde oluşan trafik maalesef her geçen gün, günün her saatine yayılmaya başladı” diyen Akdoğan, “Doğu Batı aksında Antalya’nın ulaşım aksı yok. Bugün Antalya’nın ulaşım master planının tekrar yapılması, revize edilmesi gerekiyor. Bizler 2050’nin 2100’ün Antalya’sını planlamalıyız. Yani modern yöneticilik, modern şehirlerin oluşturulması vizyonla ve geleceği planlamakla gerçekleşiyor” şeklinde konuştu.

 

“KENTE DAHA FAZLA İHANET EDİLMEMELİ”

    Akdoğan şöyle devam etti: “İmar planı üzerinden bakacak olursak; bizler Antalya özelinde Kültür, Ahatlı, Yenidoğan ve Kepez’in büyük bölgelerinde modern gecekondular ürettik. Tek katlı bahçeli gecekonduları yıkıp yerlerine 4 katlı hiçbir modern ihtiyacı karşılamayan yapılar ürettik. Burada herkesin sorumluluğu var. Meslek odalarının da sorumluluğu var ama en büyük problem temelinde yöneten idarecilerin. Bu şehre baktığınız zaman, yurtdışına gittiğinizde turizm şehirlerinde bir mimari söz konusudur. Yani şehrin kimliği söz konusudur. Bugün maalesef Antalya kimliksiz bir şehir olma yolunda hızla ilerliyor. Burada tamamen ranta dayalı imar planları yapılıyor. Herkesin 2B’den çevirdiği alanlar kendisine ruhsatlandırılıp projelendiriliyor. Bu kente bizim daha fazla ihanet etmememiz gerekiyor.”

 

 “MESLEĞİMİZ DEĞERSİZLEŞİYOR

    Sektöre, mesleğe ve kente dair önerilerini, tespitlerini, yapacaklarını ve yapmak istediklerini kamuoyuna duyurmak istediklerini söyleyen Başkan Akdoğan, “2012 yılından itibaren meslek odalarının kendi meslek grupları üzerindeki kontrolü ya da denetimi bir yasayla elinden alınmış oldu. Bugün şantiye şefliğinden, proje üreten meslektaşlarımıza ve kamuda çalışan inşaat mühendislerine kadar her geçen gün mesleğimiz değersizleşiyor. İnşaat Mühendisliği eskisi kadar talep görmüyor. Yıllardır meslek odamız aracılıyla bu soruna dikkat çektik çekmeye de devam edeceğiz. Bugün bile meslektaşlarımız yetkin olmadan maalesef projeler üretiyorlar, şantiye şeflikleri yapıyorlar, denetçi olarak görev alıyorlar. Şu an maalesef bilgisizlikten dolayı kalitesiz yapı üretme sürecine doğru ilerliyoruz” dedi.

 

YETKİNLİKLERİ YOK”

    “Fiziki ortamları ve akademik kadrosu yeterli olmayan kurumlarda eğitim almış ve 4 yılın sonunda mezun olmuş meslektaşlarımız sınırsız yetkiyle mezun oluyorlar” diyerek eğitim sistemini de eleştiren Başkan Akdoğan “Meslektaşlarımız mezun olduğu gün odaya kaydolup İşyeri Tescil Belgesi’ni alıp metrekare sınırı olmaksızın proje yapabiliyorlar. Şantiye şefliği belgesi alıp metrekare sınırı olmaksızın şantiye şefliği yapabiliyorlar. Barajlar, köprüler yapabilirler. Bu arkadaşlarımız mezun olsun ama bir yetkinlik alsın” dedi.

 


“SEKTÖRDEKİ EKSİKLİKLERİ BİLİYOR”

    İnşaat mühendisliğinin 6 tane anabilim dalı olan hidrolik, mekanik, yapı malzemeleri, yapı statiği, ulaşım ve su yapıları dallarının ülkemizde mühendislik eğitimi adı altında tek bir bölümde 4 yılda okutulmasını eleştiren Akdoğan, “Meslektaşlarımıza 6 anabilim dalını da yapabilirsin ve sınırsız yetkiye sahipsin diyorlar. Bunların düzeltilmesi ve düzenlenmesi gerekiyor. Geçen yaşanan talihsiz olayda şantiye şefi olmayan bir şantiyede bir yapı denetim denetçimiz saldırıya uğramıştı. Devletteki herkes sektördeki eksiklikleri biliyor ancak bunları düzeltmiyorlar. Çünkü işlerine gelmiyor. Bugün şantiye şefliklerinde imzacılık söz konusu. 300 bin sıralamaya girmiş 4 yılın sonunda yeni mezun olmuş arkadaşımız şantiye şefi oluyor ve arkasından da şantiye şefliği olduğu şantiyenin yerini bile görmüyor” diyerek tepki gösterdi.

 

“SAĞLIKSIZ YAPILAR ÜRETİLİYOR”

    “Maalesef geçmiş dönemde yönetmeliklerden dolayı 1998 yılına kadar Antalya 4’üncü derece deprem bölgesiydi” hatırlatmasını yapan Akdoğan, “teknolojinin ilerlemesiyle yapılan çalışmalarla Antalya’nın fiziki yapısı incelendi ve Antalya kendi içerinde deprem bölgelerine ayrıldı. 98’den önce tamamıyla teknolojiden ve gelinmiş noktadan kaynaklı sağlıksız yapılar üretiliyordu ama şu an tamamen bilgi ve denetimsizlikten kaynaklı sağlıksız yapılar üretilmekte. Bunların önüne geçilmesi ve her platformda dikkat çekilmesi gerekiyor.

 

“MÜHENDİSLER EZİLİYOR”

    Proje üreten inşaat mühendislerinin sorunlarına değinen Akdoğan, “Onlar bizim meslek örgütümüzün nirengi taşıdır. En çok yükünü de proje üreten meslektaşlarımız çeker. Hem maddi anlamda hem de odanın faaliyetleri anlamında. Biz de onların sesi olmak durumundayız. Proje fiyatlarının ya da bir işin rayicinin belirlenmesinde söz sahibi değiller. Biz asgari fiyat tarifesi belirleyemiyoruz. Genel merkezimizin yayımlamış olduğu bir asgari fiyat tarifesi var. Bu fiyat tarifesi Danıştay kararıyla iptal edildi. İnsanların toplu olarak bulundukları tüm ulaşım altyapısından, sanayi tesisinden, binasına, kıyı yapılarına kadar her şeyi üreten mühendislik grupları olarak biz bir asgari fiyat tarifesi belirleyemiyoruz. Piyasa tamamen acımasız bir rekabet ortamının içinde mühendisler ezilerek devam ediyor” dedi.

 

“MESLEKTAŞLARIMIZ OFİSLERİNİ KAPATIYOR”

    Antalya’yı bir tehdidin beklediğini dile getiren Akdoğan, şöyle devam etti: “Maalesef mesleğine yıllarını vermiş, tecrübeli gerçekten bu işi hakkıyla yapan, meslektaşlarımız bu rekabet ortamıyla mücadele edemedikleri için bir bir ofislerini kapatıyorlar. Bugün geldiğimiz noktada yeni mezun olmuş tamamen bilgisayar programı operatörlüğü yapan ve bu proje oldu diyen meslektaşlarımızın proje ürettikleri bir yere doğru gidiyoruz. Gerçekten çok kötü bir yere gittiğimizi ancak başımıza bir felaket geldiği zaman anlayacağız. Bugün sadece İnşaat mühendisleri odası için değil tüm akademik odaların söylemleri göz ardı ediliyor. Burada 2012’de TMMOB’u cezalandırmak için verilmiş alınmış bir yasa esasında ülkeyi cezalandırıyor. Bunu da İstanbul depremi, İzmir depremi, Van depremi gibi bir depremi yaşayınca fark edeceğiz ya da bu binalar kendi kendine göçtüğü zaman fark edeceğiz.”

 

“BÜYÜKŞEHİR YANLIŞTAN DÖNECEKTİR”

    Büyükşehir Belediyesinin yapmış olduğu Deprem Master planı çalıştayına değinen Akdoğan, “Öncesinde biz çalıştaya çağrıldık ama çalıştaydan önceki çalışmalardan bizim haberimiz sosyal medya aracılığıyla oldu. Büyükşehire eleştirimizi yaptığımızda, büyükşehir bize İl Afet Risk Azaltma Planı (İRAP) koordinasyon platformunun bizi zaten bu işte görevlendirildiğimizi ileten bir yazının Mayıs ayı içerisinde bize ulaştığını söylediler. İl Afet Risk Azaltma Planı’nın kitapçığı ve yazısı bize ulaştı. Burada söylenen 18 tane afetle ilgili ‘büyükşehir belli bir tarihe kadar bir yol haritası çizsin ve afet olmadan yol haritalarını belirlesin.’ Ama biz büyükşehirin depremin, selin, yangının çalışmasını ne zaman yapacağını bilemeyiz. İlgili meslek odaları, üniversiteler, AFAD, belediyelerin teknik birimleri toplanılarak alt yapısı oluşturulmalı çalıştay ondan sonra yapılmalıydı. Daha profesyonelce ben yaptım oldudan ziyade bu işte yetkin olan meslek örgütleri kurumları bir araya getirilerek yapılmalıydı. Büyükşehir’in yanlışından döneceğini düşünüyorum. Eleştirilerimizi dikkate alarak daha yapıcı ve daha katılımcı bir çalıştay yapacağını bekliyorum.  Zaten biz kentimize katkı koymak için her çağrıldığımız platforma gidip üzerimize düşen ne varsa yapmaya hazırız” ifadesini kullandı.

 HABER: FADİME YİĞİT

 

 


Editör: TE Bilisim