Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Genel Başkanı Özgür Özel, İzmir programları kapsamında ziyaret ettiği Dikili'de halk buluşmasına katıldı. Programın ardından basın mensuplarının sorularını yanıtlayan Özel, seçim sürecinde yapay zekadan nasıl faydalandıklarına dair çarpıcı açıklamalarda bulundu.
Anketler ve Dijital Dinleme
Özel, 'Yapay zeka çağın bir gerçeği. Yapay zekadan da yararlandık dediğimiz konu şu şekilde; Anketler yapıyoruz. Şu ana kadar örneğin 2019'un da yapılanların 20-25 katı anket yaptık. Ölçme değerlendirmeye çok önem veriyoruz. Anketler artık telefon kati yöntemiyle daha çok yapıldı. 8 firmanın teknolojisi imkan veriyordu. Toplam 16 firma ile görüşüldü. 8 firma bu teknolojiye uyumluydu. Onlar kendi arama merkezlerinden, arama yapıyorlar. Ancak bizim yolladığımız link üzerinden yapıyorlar. Bizim o link hem görüşmeleri dijital olarak yedeklemeye hem de yapay zekanın bu dijital dinlemeyle bir hata varsa, bir yanlış varsa buna müdahale etmesine, bazen de bazı konularda önerilerde bulunmasına imkan sağlıyor. Tabi bu mutlaka bilgisayar programının ve yapay zekanın işi. Örneğin 500’üncü ankette yapay zeka call center'ı durduruyor. Aynı anda belki 25-30 aramacı veya 50 aramacı birden arama yaparken her birine teker teker olduğundan onların fark edemeyeceği şekilde diyor ki; Ankette ismi olmayan birisi bütün açık uçlu sorularda yüksek frekans veriyor diyor. ‘Bunu ankete dahil etmek ister misiniz?’ diyor. Bize dönüyorlar. Biz de soruyoruz ‘böyle bir isim çıkıyormuş ankette’ diye. Önünde ‘evet önceki dönemde milletvekili adayımızdı, başvuru yapmadı’ diye. Kendisini ankete koyuyoruz ve değerlendirmeye dahil ediliyor. Böylelikle yapay zekanın açık uçlu sorularda yüksek frekans alıp 100’üncü, 200’üncü, 500’üncü ankette durdurup seçenek olarak dahil ettiği durumlar oldu. Bunların içinden aday olmak istemeyenler oldu. Adaylığı kabul edenler hatta adaylaşanlar oldu. Yapay zekanın böyle bir katkısı oldu' dedi.
Yapay Zekanın Anketlerdeki Rolü
Özgür Özel, yapay zekanın anketlerdeki rolünü açıklarken, 'Örneğin anketör, örneklemde olan 18-25 yaş arası bir kadınla görüşmesi gerekirken 42 yaşındaki bir hanımefendiyle yapılan görüşmeyi 24 diye kaydedince hemen anketi durduruyor. Ya hatalı bastı ya da hile yapıyor diyorlar. Bu tip avantajlar var. Bunu tahmin ediyorum. Böyle yüksek teknolojiyi kullanan tüm firmaların kullandığı bir usul. Bir diğer kampanyaya katkısı ise kelime bulutları oluşturması. Niteliksel araştırmalar yapılırken bir kentin hatta bir ilçenin sorunları sorulduğunda, görüşmenin yapıldığı kişilerin en çok kullandığı kelimelerden kelime bulutu oluşturuyor. Biz de adaylarımızın önüne ‘ilçenizin kelime bulutu budur’ diye veriyoruz. En büyük kelime o kentin en çok konuştuğu kelime. Örneğin susuzluk, yol, doğalgaz. Kentte doğalgaz kazıları bitmemiş, onunla ilgili bir şikayete de denk gelebiliyor. Yapay zekanın anketler üzerinde, görüşmeler üzerinde, niteliksel görüşmeler üzerinde böyle katkılarını aldık. Bundan sonra da almaya devam edeceğiz.' ifadelerini kullandı.