Toplumsal sorunlara bilimsel çözümler
üretilmesi, bir dizi TÜBİTAK projesinin altyapısının oluşturulması, özgün ve
yerel ölçek ve tanılama araçlarının geliştirilebilmesi için işbirliğine
gidilmesi gibi amaçlar taşıyan “Bilim İnsanı Destek ve İnovasyon Projesi”
kapsamında genç bilim insanlarına eğitimler verildi.
08.05.2019 tarihinde proje
Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Yunus Pınar’ın eğitici olarak yer aldığı ilk
seminerde; katılımcılara “Dil Desteği” ve “HAVAS 5 Dil Seviyesi Tanılama Aracı”
ile ilgili eğitimler verildi. Dr. Pınar, Dil Desteğinin; aile ortamında yeterli
ve nitelikli uyaran/girdi (input) ile beslenemeyen çocuklardan, iki dilli
çocuklara; dil yeterlilik düzeyleri çok düşük olan göçmen çocuklarından
(Örneğin, Suriyeli mülteci çocukları) ölçüsüz ekran tabanlı medya kullanımına
maruz kalan çocuklara kadar uzanan geniş bir yelpazeyi kapsadığını ifade etti.
Akdeniz Üniversitesi’nden verilen
bilgiye göre, Dr. Öğr. Üyesi Yunus Pınar “2000’li yılların başından itibaren
dil desteği konusunda birçok Avrupa ülkesinin araştırma ve geliştirme
faaliyetlerine hız verdiğini, Avrupa Parlamentosu tarafından konuyla ilgili bir
eylem planı hazırlanıp, 2003 yılında
yürürlüğe girdiğini belirterek, “Özellikle 2006 yılından itibaren PISA
araştırma sonuçlarının ortaya koyduğu olumsuz tablo ile beraber birçok Avrupa
ülkesi özellikle okul öncesi dönem çocuklarının dil edinim süreçlerinin
desteklenmesi konusunda harekete geçmiştir” diye konuştu.
Dr. Pınar, Almanya ve Avusturya’da
anaokullarında dil yetersizlikleri olan çocuklara “ücretsiz zorunlu dil
desteği” programlarının zorunlu hale getirildiğini, teorik ve uygulamalı
eğitimden geçmiş “Dil Destek Asistanları”nın gereksinim duyan çocukları
anaokulunda hafta bir kez bir saat süreyle ziyaret ettiğini ve didaktik
etkinlikler yürüttüğünü sözlerine ekledi.
Erken teşhis Hayat Kurtarır!
Dr. Pınar, Türkiye’de uzmanlar
tarafından uygulanacak çocuk odaklı bireysel dil destek programlarına ihtiyacın
halen mevcut olduğunu, tanılamadan başlayarak okul öncesi kurumlarında
yürütülecek “Türkçe Dil Destek Programları”nın geliştirilmesine kadar acil bir
gereksinimin var olduğunu belirtti.
Dr. Pınar: “PISA Araştırma Raporu sonuçları bu gereksinimin ivediliğini
ve önceliğini bir kez daha ortaya koymaktadır. Okuma ve matematik alanlarında
70 ülke arasında sırasıyla 50. ve 49. sıralarda yer alıyor oluşumuz ve mevcut
güncel tartışmalar, sorunun kaynağının doğru yerde aranması gerektiğinin bir
kez daha altını çizmektedir. Erken, daha doğru bir ifadeyle, yerinde ve
zamanında alınacak önlemler ve destek programları eğitim sisteminin geneline
yayılan bir akademik iyileşme ve ilerlemeyi beraberinde getirecektir” dedi.(Haber Merkezi)