Eylül ayı ile birlikte yürürlüğe giren aylık yüzde 4,75 otomatik zamların da sektörün sorunlarını çözmekten uzak olduğunu ifade eden Milletvekili Budak, “Sigorta şirketleri fahiş fiyat artışlarına rağmen, zorunlu trafik sigortalarını yenilememekte direniyor. Sektörü elinde tutan yabancı sigorta şirketleri, zorunlu trafik sigortası sistemini tamamen kilitlemiş durumda. Krizi çözmesi gereken kamu kurumu olan Türkiye Sigorta da yabancı şirketlerle aynı yolu izliyor. Hem araç sahipleri hem de acenteler son derece mağdur. Sigorta sektöründeki kriz sürdürülemez” diye konuştu.

 

 

“ŞİRKETLER ZORLANMAYA BAŞLADI”

Budak, “Sigortacılık sektörü reel olarak büyüyor. Buna rağmen dolar kurunun 18 TL’yi geçmesi, başta araç sigortaları olmak üzere hasar maliyetlerindeki artış, mali gelirler ve teknik kârlarda düşüş birçok şirketi zorlamaya başladı. 2022 yılı hayat dışı sektörde kar, 2021 yılına göre ciddi oranda azalmıştır. Türkiye Sigorta Birliği verilerine göre, hayat dışı sektörde teknik kâr, bu ilk yarısında 281 milyon TL olarak gerçekleşti. Geçen yılın aynı döneminde hayat dışı sektörde 4,1 milyar TL teknik kâr elde edilmişti. 2021 yılına göre hayat dışı sektörde kar 3,8 milyar TL azaldı. Sermaye artırımı yapamayan şirketlerin, sektörden ya da belli branşlardan çekilmesi bekleniyor” dedi.

 

“ULUSLARARASI ŞİRKETLER TEKEL KONUMUNDA”

 

Budak, “Sigorta pazarı açısından bakıldığında uluslararası ortaklı şirketlerin büyük bir paya sahip olduğu ve adeta tekel konumunda oldukları görülüyor. SEDDK’nın 2020’de açıkladığı sigortacılık ve özel emeklilik faaliyetleri hakkında rapora göre; faal 63 şirketten, 40 tanesi uluslararası ortaklıdır. Uluslararası ortaklı 40 şirketin 36’sında uluslararası sermaye payı yüzde 50’nin üzerindedir” diye konuştu.

 

“4 ARAÇTAN 1’İNİN  KASKOSU YOK”

 

Budak, “Zorunlu trafik sigortasında azami (tavan) fiyat uygulamasının başladığı 2017 yılından beri sektördeki sorunlar artarak devam etmektedir. Yüksek enflasyondan dolayı araç fiyatlarının, parça maliyetlerinin ve işçilik giderlerinin artışına bağlı olarak artan maliyetler karşısında sigorta şirketleri, riski yüksek gördüğü için poliçe üretmekten kaçınmaktadır. Aylık ve azami primlerde yapılan artışlarla son bir yılda araç sigorta primlerine yapılan zam yüzde 135’e ulaştı. Ayrıca trafikte sorumlu davranan, kurallara uyan ve kazaya karışmayan araç sürücülerine uygulanan hasarsızlık indirim oranlarında da azalışa gidilmiştir. Bu yılın ilk altı ayında, trafiğe kayıtlı her 5 araçtan 1’nin zorunlu sigortası, her 4 araçtan 1’i kasko yaptırmamıştır” ifadelerini kullandı.

 

“SİGORTACILIKTA SORUNLAR DEVAM EDİYOR”

 

“Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme Kurumu (SEDDK) 25.07.2022 tarihli açıklamasında; trafik sigortasının çift taraflı bir zorunluluk olduğunu, sigorta şirketlerinin poliçe düzenlemek mecburiyetinde olduğunu belirtmiş, aksi uygulamaların devamı halinde Sigortacılık Kanunu uyarınca her türlü tedbirin alınacağını açıklamıştır” Diyen Budak, “Ayrıca poliçe düzenlemekten kaçındığı tespit edilen sigorta şirketlerinin SEDDK tarafından belirlenen sigorta branşlarında veya tüm sigorta branşlarında poliçe düzenleme ve yenileme yetkisi 3 günden az 30 günden fazla olmamak üzere geçici olarak durdurulabileceği yönetmelikle düzenlenmiştir. Prim tutarlarında yapılan artışlar, yasal düzenlemeler ve SEDDK’nın uyarılarına rağmen sigortacılık sektöründeki sorunlar devam etmektedir” diyerek açıklamasını sonlandırdı.

 

HABER MERKEZİ

 

Editör: TE Bilisim