Finike Portakalı’na

‘Duble Yol’  tehdidi 

 

Ziraat Mühendisleri Odası Antalya Şube Başkanı Vural Şahin, önceki yıllarda mermer ve taş ocaklarının neden olduğu doğa katliamından dolayı tehdit altında olan Finike portakalının bu kez de Aralık 2017 itibariyle gündeme gelen duble yol tehdidi ile karşı karşıya olduğunu söyledi.

 

 

Ziraat Mühendisleri Odası Antalya Şube Başkanı Vural Şahin, Dünya’da 1000’den fazla portakal çeşidi olmasına karşın ticari olarak üretimi yapılan çeşit sayısının az miktarda yetiştiğini, bunlardan birisinin de Finike yöresinde yetişen ve Finike Portakalı olarak tanınan “Çavdır Tireşe” portakalı olduğunu kaydetti.

 

DÜNYANIN EN KALİTELİSİ

Şahin, “Finike’nin Turunçova mahallesindeki Çavdır ve Tireşe mevkilerinden adını alan Finike portakalı, yılda ortalama 200 bin ton rekolteye sahip olup geçen yıl son 10 yılın en iyi kalitesi yakalanmış ve 230 bin tonu bulmuştur. Bilimsel araştırmalarla dünyanın en kaliteli portakalı olduğu ispat edilmiş olan Finike portakalı, yapılması planlanan duble yol yüzünden yok olmaya mahkum bırakılacaktır. California Üniversitesi’nin dünya çapında yaptığı bilimsel araştırmalar sonucunda kendine özgü aroması ve asidite dengesiyle Finike’nin Turunçova beldesi sahillerinde yetişen portakalın dünyanın en kaliteli ve en lezzetli portakalı olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca piyasada adına doğru olmayan birçok portakal çeşidinin var olması sebebiyle Finike Meyve Üreticileri Birliği’nin yaptığı başvuru neticesinde 2008 yılında Finike Portakalı Türk Patent Enstitüsü tarafından Coğrafi İşaret olarak tescillenmiştir” dedi.

 

ÖZELLİĞİNİ KAYBEDER

Coğrafi işaret tescilli Finike portakalının tadını, yetiştiği ovanın mikro kliması, alüvyonlu toprak yapısı ve su kaynaklarından aldığını vurgulayan Şahin, “Duble yol yapıldığı takdirde denizden gelen ılıman rüzgarlar kesilecek ve ovadaki klimatik etki bozulacak, bunun sonucu olarak da Finike portakalı o güzel tat özelliğini kaybetmiş olacaktır. Yolun soğuk aylarda esen güney rüzgarını (ılıman rüzgar) büyük bir nispette önleyeceği için don zararına karşı meyveleri daha da korumasız bırakacağı da ifade edilmekte. Yeni duble D-400 karayolu projesi, Finike-Demre-Kaş güzergahında planlanmıştır. Proje, 80 km2’lik bir alanı kaplayan Finike Ovası’nın tam ortasından geçecek ve yaklaşık 7,5-8 km uzunluğunda olacaktır. Bu da turunçgil plantasyonunda 20 bin ağacın zarar görmesi demektir. Ayrıca bu bölgenin zamanla imara açılmasıyla konut yapımından dolayı oluşacak çevre kirliliği neticesi tarım alanları zarar görecek 30 yıl içinde de bu alan kaybı ciddi anlamda yükselecek ve böylelikle de Finike Portakalının sonu gelecektir” diye konuştu.

 

ESNAF DA ZARAR GÖRECEK

Kumluca, Finike, Demre ve Kaş ilçelerini Antalya merkezine bağlayan ve duble yol çalışmalarının yürütüldüğü D- 400 karayolunun Kumluca- Antalya arasındaki 20'nci kilometresinde 25 Şubat günü heyelan nedeniyle çökme meydana geldiğini de hatırlatan Şahin, şöyle devam etti: “Bu yolun yapım amacı Antalya-Kaş arasındaki mesafeyi kısaltarak ‘turizmi canlandırmak’ olmasına karşın yöre esnafı bu durumdan oldukça zarar görecektir. Finike içerisinden bir günde yaklaşık 5 bin araç geçmekte ve bu da ilçenin ticaretine büyük katkı sağlamaktadır. Geçecek olan transit yol yöre esnafına büyük darbe indirecektir. Ayrıca turizmi canlandırmak amacıyla yapılan bu projede Turizm Bakanlığının herhangi bir tasarrufunun olmadığı da bildirilmektedir. Yine konuyla ilgili olarak Finike Ziraat Odası; Ulaştırma Bakanlığı ve Gıda-Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’ndan bilgi talep etmiş; Ulaştırma Bakanlığı konuyla ilgileri olmadığını bildirmiştir. 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Koruma Kanunu çerçevesinde tarım arazilerinin amaç dışı kullanılabilmesi için bu kanun kapsamında gerekli olan izinlerin alınması gerekirken Tarım Bakanlığına müracaat dahi yapılmadığı tespit edilmiştir. Konunun kamu yararı özelliği taşımadığı düşünülmektedir.”

 

TARIM ALANLARINI BÖLECEK

“Tarım alanlarını bölecek bu projeden derhal vazgeçilmelidir” diyen Vural Şahin sözlerini şöyle sürdürdü: “Daha önce Antalya Kaş-Kalkan otoyolu Projesi’nin, Kaputaş Plajı'nın da içinde bulunduğu, birinci derece sit alanından geçtiği gerekçesiyle açılan davada, yürütmeyi durdurma kararı bu proje için de emsal teşkil edecek nitelikte olup duble yol ile ilgili de yürütmeyi durdurma kararının acilen alınması gerekmektedir. Tarım alanlarını bölecek bu projeden derhal vazgeçilmeli ve Karayolları Genel Müdürlüğü projeyi tamamen iptal etmelidir.  Karayolları Genel Müdürlüğü’nün yapacağı duble yol projesine alternatif olarak hali hazırda var olan sahil yolunun genişletilmesini neden düşünmediği de ilgili kurumlarca merak uyandırmaktadır. Bu konu ile ilgili olarak kamuoyunun bilgilendirilmesi gerekmektedir.”  Kubilay ELDEMİRCİ

 

 

 

 

 

               

 

 

 

 

 

 

 

 

Editör: TE Bilisim