CHP Genel Başkan
Yardımcısı ve Antalya Milletvekili Çetin Osman Budak, bazı turizm
işletmelerinin “helal turizm” nitelemesiyle reklam yapmasının, bu nitelemeyi
kullanmayan binlerce turistik işletmeyi zor durumda bıraktığını belirterek,
“Helal turizm kavramı, diğer turizm işletmeleri için haram göndermesi içeriyor”
dedi.
CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Antalya Milletvekili Çetin
Osman Budak Başbakan Binali Yıldırım’ın yanıtlaması istemiyle verdiği önergede,
turistik işletmeler arasında “helal turizm” nitelemesiyle çalışan işletme
sayısının her geçen gün arttığını kaydetti.
Budak, “Bazı işletmelerin kendini bu şekilde tanıtmasının bunların
dışında kalanların helal olmayan yani ‘haram’ turizm yaptığı göndermesi içermektedir.
Helal olmayan anlamına gelen haram kavramı, Türk Dil Kurumu tarafından ‘Din
kurallarına aykırı olan, dinî bakımdan yasak olan’ şeklinde tanımlanmaktadır.
Helal turizm yaptığını iddia eden otellerin dışında kalan binlerce otel, böyle
bir imaj çizilmesi karşısında dolaylı da olsa itibarsızlaştırılarak zor durumda
kaldığı değerlendirilmektedir” dedi.
BUDAK’TAN SORULAR
Budak; Başbakan Yıldırım’a şu soruları yöneltti:
“1- ‘Helal Turizm’ yaptığını ifade eden
işletmeler için bir helal sertifikası ya da ruhsatı var mıdır? Bu sertifika
için belirlenen temel ölçütler nelerdir?
2-Türkiye’de ‘Helal turizm’ yapan kaç işletme
bulunmaktadır?
3-Gümrük ve Ticaret Bakanlığının 10 Ocak 2015 tarihinde
Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren Ticari Reklam ve Haksız Ticari
Uygulamalar Yönetmeliğinin 5. Maddesinin d bendinde, reklamların, dil, ırk,
renk, cinsiyet, siyasî düşünce, felsefî inanç, din, mezhep ve benzeri
özelliklere yönelik kötüleme, istismar, önyargı veya ayrımcılık içeremeyeceği
belirtilmektedir. ‘Helal Turizm’ adı kullanılarak hazırlanan broşür, afiş
ve kataloglar, yapılan promosyon ve reklamlar yönetmeliğin ilgili maddesine aykırı
değil midir?
4-Aynı yönetmeliğinin 8. Maddesinin f bendinde de
karşılaştırmalı reklamların ‘Rakiplerin fikri ve sınai mülkiyet
haklarını, ticaret unvanını, işletme adını, diğer ayırt edici işaretlerini,
mallarını, hizmetlerini, faaliyetlerini veya diğer özelliklerini kötülememesi
veya itibarsızlaştırmaması’ koşullarıyla yapılabileceği belirtilmektedir.
Dolayısıyla “helal turizm” adı altında yapılan reklamlar yönetmeliğin bu
maddesine de aykırı değil midir?
5- Türk turizmi açısından oldukça sıkıntılı sonuçlar
veren “helal turizm” reklamları yönetmeliğin ilgili maddeleri gereği
denetlenmekte ve gerekli idari işlemler yapılmakta mıdır? Yapılmaktaysa bugüne
kadar konuyla ilgili kaç işlem yapılmıştır?
6- Türk turizminin son dönemde alkol yasağı ve helal
turizm tartışmalarıyla gündeme gelmesinin, Türkiye’nin ana turizm pazarları
olan Almanya ve Rusya pazarlarını nasıl etkilediğine ilişkin bir inceleme
yapılmış mıdır?”