CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Antalya Milletvekili Çetin Osman Budak, bazı turizm işletmelerinin “helal turizm” nitelemesiyle reklam yapmasının, bu nitelemeyi kullanmayan binlerce turistik işletmeyi zor durumda bıraktığını belirterek, “Helal turizm kavramı, diğer turizm işletmeleri için haram göndermesi içeriyor” dedi.


 

CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Antalya Milletvekili Çetin Osman Budak Başbakan Binali Yıldırım’ın yanıtlaması istemiyle verdiği önergede, turistik işletmeler arasında “helal turizm”  nitelemesiyle çalışan işletme sayısının her geçen gün arttığını kaydetti.  Budak, “Bazı işletmelerin kendini bu şekilde tanıtmasının bunların dışında kalanların helal olmayan yani ‘haram’ turizm yaptığı göndermesi içermektedir. Helal olmayan anlamına gelen haram kavramı, Türk Dil Kurumu tarafından ‘Din kurallarına aykırı olan, dinî bakımdan yasak olan’ şeklinde tanımlanmaktadır.      Helal turizm yaptığını iddia eden otellerin dışında kalan binlerce otel, böyle bir imaj çizilmesi karşısında dolaylı da olsa itibarsızlaştırılarak zor durumda kaldığı değerlendirilmektedir” dedi.

 

BUDAK’TAN SORULAR

Budak; Başbakan Yıldırım’a şu soruları yöneltti:

 “1- ‘Helal Turizm’ yaptığını ifade eden işletmeler için bir helal sertifikası ya da ruhsatı var mıdır? Bu sertifika için belirlenen temel ölçütler nelerdir?

2-Türkiye’de ‘Helal turizm’ yapan kaç işletme bulunmaktadır?

3-Gümrük ve Ticaret Bakanlığının 10 Ocak 2015 tarihinde Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinin 5. Maddesinin d bendinde, reklamların, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasî düşünce, felsefî inanç, din, mezhep ve benzeri özelliklere yönelik kötüleme, istismar, önyargı veya ayrımcılık içeremeyeceği belirtilmektedir. ‘Helal Turizm’ adı kullanılarak hazırlanan broşür, afiş ve kataloglar, yapılan promosyon ve reklamlar yönetmeliğin ilgili maddesine aykırı değil midir?

4-Aynı yönetmeliğinin 8. Maddesinin f bendinde de  karşılaştırmalı reklamların ‘Rakiplerin fikri ve sınai mülkiyet haklarını, ticaret unvanını, işletme adını, diğer ayırt edici işaretlerini, mallarını, hizmetlerini, faaliyetlerini veya diğer özelliklerini kötülememesi veya itibarsızlaştırmaması’ koşullarıyla yapılabileceği belirtilmektedir. Dolayısıyla “helal turizm” adı altında yapılan reklamlar yönetmeliğin bu maddesine de aykırı değil midir?

5- Türk turizmi açısından oldukça sıkıntılı sonuçlar veren “helal turizm” reklamları yönetmeliğin ilgili maddeleri gereği denetlenmekte ve gerekli idari işlemler yapılmakta mıdır? Yapılmaktaysa bugüne kadar konuyla ilgili kaç işlem yapılmıştır?

6- Türk turizminin son dönemde alkol yasağı ve helal turizm tartışmalarıyla gündeme gelmesinin, Türkiye’nin ana turizm pazarları olan Almanya ve Rusya pazarlarını nasıl etkilediğine ilişkin bir inceleme yapılmış mıdır?”

             

Editör: TE Bilisim